måndag 21 september 2009

10 bra progg plattor

Jag ser att jag i presentationen av denna blogg nämner att den skall innehålla progg.
Det har den knappast gjort, inte förrän nu.
Här kommer tio bra proggplattor. Någon kanske tycker att vissa av dessa artister inte var progg. Skriv gärna om det i kommentarerna.

1.Ragnarök - Ragnarök
Otroligt vacker instrumental musik. Bandet var från Kalmar och var lite av lillebror till artister som Samla mammas manna, Fläsket brinner, Bo Hansson och Björn J.son Lind. Ragnarök hade dock sin alldeles egna stil. Det var mycket lågmält och stämningsfullt

2.Mikael Ramel - Till dig
3.Turid - Bilder
4.Robert Broberg - Vem är det som bromsar...
5.Hoola Bandoola Band - Garanterat Individuell
6.Kebnekajse - 2
7.Lasse Tennander - Längst Därinne Är Himlen Ändå Röd
8.Bernt Staf - När Dimman Lättar
9.Dimmornas Bro - Dimmornas bro
10.Bo Hansson - El-Ahrairah

5 kommentarer:

  1. Bra lista - jag skulle nog gjort rejält annorlunda men det är bra grejer. Och en del grejer kanske faller lite vid sidan om vad som egentligen är progg, även om det är starkt påverkat av proggen (Ramel & Broberg har helt klart lyssnat på progg men står väl själv aningen utanför "musikrörelsen"). Men kul, ska försöka göra en motsvarande lista vid tillfälle. Ragnarök fick jag av dig - den är fantastisk. Tack.

    SvaraRadera
  2. Det var många som inte för sitt liv hade lust att stämplas som proggare, en av dessa var Ola Magnell, men flera andra har rättmätigt kommit med här, t.ex. den underfundige Bernt Staf. Min egen samling av s.k. progg är ganska svag. Bo Hansson, han hade väl bara Silence som skivbolag? Samla Mammas Mamma och Coste Apetrea har jag liksom Fläsket Brinner, Turid och Lasse Tennander, mest instrumentalt alltså. Sett till dessa namn så fanns det ett stort musikaliskt kunnande även på den tiden. Nationalteatern och Hoola, de var för långt ut till vänster för min smak men jag träffade personligen flera av medlemmarna i dessa band, mycket sympatiska f.ö.

    SvaraRadera
  3. "El-ahriah" kom ut på YTF.

    Bra lista drake! Kommer nog göra en sån jag med. Monica Törnell ansågs väl inte heller som progg när det begav sig. Men i backspegeln såhär får alla på listan nog kallas för progg.

    /Niet.

    SvaraRadera
  4. Ingen Lasse Hollmer?

    /Niet

    SvaraRadera
  5. Du har glömt Gunnar Danielsson och Ensamma Hjärtan! Han spelar på Konstepidimin 3 oktober, just like that! Gå dit, själv är jag i Stoclholm och seglar!

    SvaraRadera