måndag 15 februari 2016

10 ocreddiga artister som jag gillar


Ocreddigt är ett så modernt ord att mitt rättstavningsprogram signalerar rött och istället föreslår oredigt. Googlar man på creddig och ocreddig får man bilden bekräftad. Det är unga människor som använder orden, men företeelsen de beskriver är gammal.
Att ha en smak som inte passar in, som inte är tillräckligt väl ansedd, det är inget nytt. I alla tider, antar jag, har människor signalerat grupptillhörighet och status genom att ha regler för hur man skall klä sig, vad man bör läsa för böcker, se för för filmer och lyssna på för skivor.
Jag minns att jag gömde mina  töntskivor när de betydelsefulla kompisarna kom, hur jag anpassade min klädstil för att få vara med i gänget och hur jag ljög om vilken film som var min favorit.
Nu är det slut med det.  Jag tänker komma ut ur den garderob där jag gömt alla ocreddiga skivor.
Lite rädd är jag förstås fortfarande, det är därför jag måste ha en sån här jävla lång ingress.

10 Ocreddiga artister som jag gillar


1. Ted Gärdestad
Flickornas idol när jag var 14. Nu kan det erkännas, även jag hade första skivan "Undringar". Det var en av dem jag gömde när jag fick besök.

2. Gilbert O'Sullivan
Precis som Ted var Gilbert O'Sullivan ofta på hitlistorna i början av sjuttiotalet. Idag är han fullständigt bortglömd av alla utom mig. Jag tycker han skrev/skriver riktigt bra pop.

3. Nat King Cole
Smörsångaren som tom min pappa tyckte var to much.
Jag älskar när han dränker musiken i stråkar och toppar med sin honungslena röst.

4. Skyliners 
En av alla dessa  doo woop-grupper, ofta bestående av skönsjungande pojkar. Skyliners stora hit var
"Since I don't have you", som är så sentimental att jag gråter varje gång jag hör den, men säg inte det till nå'n
.

5. Lalla Hansson
Jag brukar försvara mig med att jag bara gillar en av hans plattor; "Fångat i flykten"


6. Per Gessle
Älskad av folket, men nonchalerad av skivsamlare och andra experter. Det är klart att han är fantastisk.


7. Charles Aznavour
En bekant till mig sa:
- Om man nu nödvändigtvis skall gilla gammal musik sjungen på franska så skall det vara Edith Piaf eller Jaques Brel. Charles Aznavour, va fan liknar det?


8. Robert Broberg
Han är ju creddig, säger kanske du. Då vet du inte att jag ägnade större delen av min ungdom åt att försöka  övertyga syntare, svartrockare och helt vanliga vänster-  intellektuella om denne mans storhet. Jag misslyckades alltid.

 9. Ulla Billqvist
Mamma och pappas favorit. Bara det var ett skäl till att hata henne. Nu älskar jag sorgen i hennes röst, eller inbillar jag mig bara. Jag har ju hört om hennes sorgliga liv. Filmen kommer snart.

10.  Forbes
Bandet som bara förknippas med en låt, Beatles. Denna underbara sång som alla utom jag tycks hata. Den vann den svenska uttagningen till melodifestivalen 1977, men kom sist i den europeiska finalen. Jag älskar orkesterarrangemanget.. Kräv festivalorkestern tillbaka!!


Saknar du en låtlista? Men vet du vad? Nå'n måtta får det väl ändå lov att vara!


















 

1 kommentar:

  1. Virvlade förbi en blogg där läsarna uppmanades lyfta på sina skämskuddar. Det är ett rätt så intressant ämne, att viss musik, böcker, filmer och annan kultur kräver förbehåll. När jag var ung började jag gilla punk jättemycket, gick därför på spelningar. Till följd att jag fick vara med i gänget. Upptäckten av det sociala livets villkor i detta gäng fick mig att avstå från punken under lång tid. Som att någon verkligen skulle bry som om vad jag gör på min kammare eller med mina hörlurar. Idag är jag äldre och befriad från andras tyck och tänk. De värsta tyckarna är de som står en närmast. Om någon männniska vill skamma vad du berörs av: Akta dig noga och spring så fort du kan. Det är någon som vill skada dig.

    SvaraRadera