lördag 9 januari 2016

Sju låtar som har haft betydelse...

Jag blev ombedd att - på Facebook - lista sju låtar som har haft betydelse eller har påverkat mej till den jag är idag.Ni får dem på bloggen också, med lite extra brödtext.. Låtarna är i någorlunda kronologisk ordning.

Beatles - She loves you
Den första "popsång" jag hördeSåå spännande! Melodin, rytmen, skriken och föräldrarnas rynkade näsor.
 

Torstein Bergman - Omkring tiggaren från Loussa
Denna tonsättning av Dan Anderssons dikt föll jag för redan som barn. Utan att riktigt förstå orden, fångades jag av vemodet och mörkret i text och melodi. Jag köpte LP:n  som tonåring, men gömde den för jämnåriga tills jag blev vuxen.
 

King Crimson - Epitaph
Jag har lyssnat en hel del på psykedelisk rock och så kallad symfonirock. Det här är än idag en av mina absoluta favoritlåtar.

 Thomas Almqvist - Sortie
Stämningsfull instrumentalmusik, med drag av både folk och jazz. En ny värld öppnade sig när jag hörde detta.


 Nick Drake - Cello song
Jag hann bli 26 innan jag fann det här. Kändes som att äntligen hitta hem



 Bruce Springsteen - Badlands
 Rockigare än så här blir det inte i min värld.



7. Dawn and Marra - Not on the top
En låt från 2013! Texten har blivit som ett mantra för mig.





1 kommentar:

  1. Jag har ibland tänkt i samma banor som du gör. Om vi tar sju låtar som påverkat mig som antagligen är lite äldre än du så blir det följande.

    1. Hound dog/Elvis Presley Som sjuåring var denna låt och denna EP helt avgörande för min musikaliska framtid.
    2. Please. please me/Beatles. Här kom något nytt, en grupp som bröt med vad som hittills varit normen inom popmusik. Nya harmonier och ett helt nytt sound.
    3. Like a rolling stone/ Dylan Jag hörde låten i USA när jag var där 1965. Jag behöver väl inte orda så mycket mer om vad den mannen betytt för mig.
    4. Eight miles high/ The Byrds En helt banbrytande låt som förebådar hippie-eran. Att den blev förbjuden i amerikansk radio gjorde att den aldrig blev en hit.
    5. Chinese white/Incredible String Band. Lekfullheten och den innovativa andan fick mig att börja med gitarr på egen hand på allvar.
    6. Michael from mountains/ Joni Mitchell Det fanns gott om bra sångerskor på den tiden men de skrev inte sina sånger själva, vilket Joni gjorde. Precis som hos ISB fanns här en originalitet som är så sällsynt.
    7. I want to see the bright lights tonight/ Richard Thompson. Skam om jag inte inkluderade min store idol som just kommit ut från Fairport Convention. Den ende jag lyssnar på av de gamla artisterna idag. Världens bäste om man räknar samman låtskrivande och gitarrspel.

    Son synes så är det inget nytt från nutiden men detta är vad som präglat mig mest.

    SvaraRadera