lördag 25 april 2015

Vad en musiknörd roar sig med en lördagskväll


Jag är ensam en lördagskväll. Frun är bortrest. Vad gör man då. Jo, jag nördar ner mig i musik.

På Spotify har jag samlat musik med drygt hundra av mina favoritartister. I genomsnitt är det 25 låtar per artist. Denna jättelika spotifylista satte jag ikväll på shuffle och detta var  låtarna som dök upp. Längst ner hittar du en länk till en  Spotifylista där alla omskrivna låtar är med . Vill du ha tillgång alla artislistor? Gå in här

Joe Jackson - We can't live together
  Från albumet "Big World" från 1986. En ballad som spelades högt vid en separation våren -87

Ted Gärdestad - Gitarren och jag
Från Teds andra album. En av alla dessa fantastiska låtar som jag upptäckt först på 2000-talet, när jag gjort mig av med fördomarna om Teds musik.  Paul McCartney influenserna är såå tydliga.

Richard Thompson - Stumble on
En Thompson låt från 2010. På senare album har denne man börjat göra riktigt bra musik igen. Detta är klassisk Thompson med fantastisk gitarr och mollstämd musik.

Mary Cughlan - Love for sale
Denna sångerska har aldrig fått den uppmärksamhet hon förtjänar. Här gör hon - som så ofta- en Billie Holliday låt. Hjärtat går sönder på mig när Mary sjunger.

Monica Törnell – Alrik
En kort folklig sång från Monicas andra platta. När de kommer så här efter varandra blir likheterna med Coughlan uppenbara, samma sårbarhet, äkthet och trasighet

Thåström - En spelmans jordafärd
Thåström sjunger Dan Andersson. Två giganter från helt olika generationer möts. Vilken innerlighet. Jag får gåshud.

Joni Mitchell - A case of you
Från albumet "Blue". Kanske är det Jonis allra bästa skiva. Det finns dock flera låtar på plattan som är ännu bättre, t ex "River". Blir ändå tydligt när jag hör denna sång att Mitchell är helt unik. Ingen låter som Joni Mitchell.

Kajsa & Malena - Ett litet rosenblad
Musik från "Den Flygande Holländaren". Skivan där den svenska rockeliten hyllar Cornelis Vreewijk. Bättre än originalet.

Kjell Höglund – Nefertiti
Kjell är helt unik. Texterna, melodierna är såå egensinniga att man ibland begriper bara hälften. Shufflen valde en låt från 1986 som jag inte lyssnat på så ofta. Texten får mig genast att spärra upp ögonen och frågetecknen samlas runt pannloben.

Olle Adolphson -Balladen om det stora slagsmålet
En av Sveriges finaste vissångare berättar en historia av bästa sort.

Beatles - Shes leaving home
Minnena anfaller likt en armé när jag hör det här. Teakmöbler, skol aulor och rökrutor dyker upp i minnet som en enda stor pytt i pannan

Tim Buckley - Sing a song for you
Mer sextiotalsmusik. För det mesta är Buckley mer intressant än njutbar, Det gäller även denna låt.

David Bowie - This is not America
Jag vill minnas att detta är filmmusik skriven av Pat Metheny Group , Filmen var kass, men låten är bra

Simon and Garfunkel - Silen Night
Fantastisk version med krigiska nyheter som blandar sig med den vackra sången.

JethroTull - Living in the past
Tidig JT i märklig  5/4 takt.

Lars Winnerbäck - Och det blåser genom hallen
Winnerbäck när han låter som mest folkrock

Tom Waits - The piano has been drinking
Det finns bara en Tom Waits. Det här är från den  tiden då han lät som en berusad barpianist. Sedan gick han över till att låta som en frälsningssoldlat som tänt på.

Robert Broberg - Jag kräver alltid mer
Så jävla bra. Broberg har här lämnat schlagern och låter som en tvättäkta singer/songwriter. Och texten sen... den har jag känt igen mig i många gånger,

Sandy Denny - Solo
Ännu en mörk text som går rätt in i hjärtat. En av Sandys allra bästa låtar. Här i en version där sången  inte är lika stråkindränkt som på albumet.

Neil Young – Pocahontas
Akustisk Young från slutet av sjuttiotalet. Har suttit många  kvällar i mörker medan denna låt fyllt rummet.

Elvis Costello and the Attraction - Human hands
Från albumet "Imperial Bedrom" som brukar kallas Costellos Sgt Pepper. Intelligentare pop än så här har inte denne man gjort.

10cc - Last night
Bloody tourist
hette skivan. Halva bandet hade hoppat av, men det vara fortfarande intelligent pop,

Sam Cooke -A Change is gonna come
En av världens bästa låtar. En av världens bästa röster.

Pink Floyd – Breathe
Musik från Dark side of the moon. Jag har gråtit många gånger till det här.

Wilmer X - Blå vägen
Åttiotalet bästa svenska band med en av deras bästa låtar

Nick Drake - Way to blue
Vissa dagar är detta världens bästa låt

Joan Armatrading - Taking my baby up town
En fantastisk sång om lesbisk kärlek. Åtminstone är det så jag tolkar den.

Bob Dylan – The Lonsome death of Hattie
Jag upptäcker ständigt nya Dylanpärlor. Här är ännu en

.
Lyssna







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar