lördag 13 april 2013

Carin Kjellmans enda album


1985 gav Carin Kjellman ut en soloskiva. Efter att i många år  ha arbetat i folkmusikgruppen  Folk och rackare, var det nu dags att stå på egna ben. Skivan blev ett märkligt möte mellan två musikaliska världar. Å ena sidan Carin med sin spröda röst och tydliga rötter i brittisk och svensk folkmusik. Å andra sidan ett gäng nitiska studiomusiker som gjorde sitt bästa för att plattan skulle låta 1985.
Och visst är det syntigt med piskrappstrummor och allt annat som hörde tiden till, men Carins sång och hennes låtar besegrar maskinerna, får syntarna att bli varma och piskrappen att låta som rena smekningar.
Albumet innehåller dels ett antal egna kompositioner, dels covers på Richard Thompson och Sandy Denny låtar. Det är framförallt de egna sångerna som sticker ut. Inspirationen från engelska och amerikanska singer/songwriters hörs tydligt, men Carin lyckas verkligen hitta ett alldeles eget uttryck.
Genom åren har det varit väldigt få som delat min passion för denna skiva. De flesta som lyssnat har ogillat antingen Carins röst eller de maskinmässiga arrangemangen. Vad folk än säger så älskar jag musiken - och inte minst -  Carins texter mer och mer för varje år. Till min stora glädje finns albumet numera på Spotify. Nu är det bara en sak till som jag önskar mig; att Carin Kjellman skall göra ett andra album. Jag har väntat i 28 år!
Lyssna

2 kommentarer:

  1. Då är jag åter "en av de få"...!

    Mycket bra skiva - trots 80-tals-soundet!

    SvaraRadera
  2. Jo skivan var bra när den kom, tyckte jag. Senare har jag ifrågasatt Carin Kjellmans person. Som programledare för P 2:s visprogram svarade hon aldrig på ett enda mail jag skickade trots att det rörde sig om initierade frågor och material, ibland uppmanades vi lyssnare att höra av oss t.o.m. Jag kan inte tänka mig att ett sådant program har en så pass stor publik att det inte går att svara p.g.a. medial anstormning. Däremot bemöttes jag helt annorlunda av systerprogrammet "Klingans" programledare Lennart Wretlind. Nästan alltid svar på mail och frågor. Ja, kanske hade jag bara otur men smaken i munnen är dålig.

    SvaraRadera