söndag 29 januari 2012

First aid kit- The lion's roar


På Tv sa dem att First aid kit har gett ut en ny skiva. Visa 2012, sa Per Sinding-Larsen. Jag blev genast nyfiken och satte på det nya albumet. Här går jag igenom skivan låt för låt. Observera att jag är en First aid kit novis och att jag saknar en hel del information om albumet, eftersom jag lyssnar på Spotify.

1- The lion's roar
Jag vet inte om det är Klara eller Johanna Söderberg som sjunger, men rösten griper genast tag.

2. Emmylou
Är det steelguitar i kompet? Smakar för mycket country för mig. Rösten räddar låten. Hon gråter verkligen med stämbanden.

3. In the heart of men
Mollstänk. Bra låt.

4. Blue
Titeln för tankarna till Joni Mitchell och visst smakar arrangemanget lite sextiotal, men det låter mer Mamas and the Papa's än Joni Mitchell. Charmig folkpop.

5. The old routine
Precis som spår fyra, så låter detta luftig folkpop. Mycket bra låt.

6. To a poet
Simon and Garfunkel?

7. I found a way
Har svårt för trumkompet. Låter som en travande häst.

8. Dance to another tune
Pianot får ta plats. Stämsången sitter som en smäck. Mer mossa än luft på denna låt.

9. New year's eve
Mycket sparsmakat komp. Naket.

10. King of the world
Countrysväng, nästan bluegrass. Gillar blåset och fiolen. Tycker mig dock ha hört melodin förr.

Bästa spår: The old routine.
Sammanfattningsvis kan man säga att First aid kit knappast är visa. De unga systrarna är framförallt påverkade av Amerika, inte Sverige.
Produktionen låter americana, men melodierna är ofta pop. När det är som bäst smakar det inte mossa och kompost som annan svensk americana. Det är luftigare och popigare. Jag ser framemot att få följa systrarnas utveckling. De har säkert många framgångsrika år framför sig.

Lyssna här

2 kommentarer:

  1. Jag är inte så förtjust i att så många svenska artister sjunger på engelska, det blir ett avstånd till texterna, men det är min högst personliga inställning. Med detta sagt kan det så klart vara bra musik ändå.

    SvaraRadera
  2. Håller med, men de vill väl få mer på bankkontot

    SvaraRadera