lördag 7 maj 2011

R I P Nietzsche

Detta är en dödsruna olik alla andra jag gjort. Den Nietzsche jag sörjer var ingen filosof och ingen musiker. Han var en av alla dessa musikälskare. Självklart hette han inte Nietzsche, utan det var ett av de nick han använde på nätet.
Vi lärde känna varandra på ett musikforum för sex år sedan. Sedan dess har vi haft daglig kontakt, men aldrig träffats. Umgänget har uteslutande skett via forum, mail och -på slutet- via Facebook. Mestadels talade vi musik. Vi hade massor av gemensamma favoriter. Då och då blev vi även mer personliga och jag inbillar mig att vi kom varandra ganska nära. Det känns lite märkligt att sörja en vän jag aldrig träffat, men saknaden är stor. Han avled tisdagen den 3 maj.

Nietzsche älskade att göra listor över den musik han tyckte om. Här är en av de sista han gjorde:

Folkrock bästa
John Martyn - Solid Air
Steeleye Span - Parcel Of Rogues
Fairport Convention - Unhalfbricking
Lindisfarne - Nicely Out Of Tune
Lindisfarne - Fog On The Tyne
John Martyn - Sunday's Child
Strawbs - Bursting At The Seams
Strawbs - From The Witchwood
Fotheringay - s/t
The Waterboys - Fisherman's Blues
Fairport Convention - Liege & Lief
Steeleye Span - Now We Are Six
The Waterboys - This Is The Sea
Steeleye Span - Commoner's Crown
Fairport Convention - What We Did On Our Holiday's
Fotheringay - 2
Kate & Anna McGarrigle - s/t
Dave Cousins - Two Weeks Last Summer
Kate & Anna McGarrigle - Dancer With Bruised Knees
The Byrds - Turn, Turn, Turn
The Byrds - Mr Tamborine Man


Listan är hämtad från hans blogg .

4 kommentarer:

  1. Det här var verkligen en sorglig nyhet. Jag kommer att sakna honom trots att jag liksom du aldrig träffat honom annat än via nätet.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att vi är två av många. Nietzsche hade nätvänner över hela landet.

    SvaraRadera
  3. mycket fint skrivet! vi är många som kommer att sakna honom.

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att höra. Hans musikkunnande var alltid imponerande att ta del av.

    SvaraRadera