lördag 30 april 2011

Göteborgsmusik: Amanda




Jag tror det var 1987. En kväll tyckte min flickvän att jag skulle följa med och lyssna på en kör. Hur kul lät det på en skala? Körmusik var för mig grånande gubbar som stod som fastfrusna och sjung allvarligt.
Amanda visade sig vara något helt annat. Unga killar och tjejer sjung, dansade och gestaltade. Allt på en gång. Även deras val av musik kändes nyskapande. De sjung det mesta, inte minst världsmusik, men också Taube såväl som dånande rock. Allt framfördes med både stor känsla och teknisk briljans.

Jag minns att jag var alldeles omtumlad efteråt.
Aldrig hade jag upplevt en föreställning som gripit tag i mig så fullständigt.

Helt klart revolutionerade Amanda körmusiken. Många har inspirerats och idag är det få körer som står rätt upp och ner med näsan i nothäftena.
Amanda har gjort många medlemsbyten sedan åttiotalet, men sångensemblen finns fortfarande och gör konserter med ojämna mellanrum. De har gett ut flera bra skivor ,men det framförallt är live de skall upplevas. De finns på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar