onsdag 20 januari 2010

Inget nytt under solen.

Jag har en kompis som påstår att all rockmusik, från sextiotalet och framåt, kan delas in i tre grupper.

Rolling Stones-musik
Riffbaserad musik. Dit räknas all muskulös rock från Clash till Iron Maiden

Beatles-musik
Melodiös och lite pretentiösare pop och rock.

Dylan-musik
Singer/songwriters med mera.

Allting är bara varianter på dessa tre grupper och inget nytt har egentligen skett sedan sextiotalet, hävdar min kompis.
Jag håller inte helt med honom, men visst kan även jag tycka att jag hört det mesta förut. Kanske är det omöjligt att förnya rockkonceptet hur länge som helst, eller är bara jag och min vän för gamla för att fatta?

1 kommentar:

  1. I stort sett har din kompis rätt, men det är som med mat, gamla favoriter smakar alltid bra om man inte har dem för ofta. Även vissa sjuttiotalsrätter.

    Var hittar man det nya och spännande då som kan utmana smaklökarna? Jag söker själv på psuedojazzetiketter som ENJA, ACT Company, ECM, Winter&Winter, Rune Grammofon, t.o.m. ett märke som Verve har förnyat sig.

    SvaraRadera