torsdag 7 januari 2010

Folkjazz

Jag var bara barn när jag hörde Jan Johanssons "Jazz på svenska" för första gången. Sedan dess har jag älskat blandningen av den svenska folkmusikens vemod och jazzens friare form. Här är några senare exempel på bra svensk folkjazz:

Nils Lindberg - Alone with my melodies (1995)
Nils tillhör samma musikaliska generation som Jan Johansson. Han är pianist och kompositör både inom jazz och konstmusik. Mest känd är han kanske för sitt mångåriga samarbete med Alice Babs. På denna skiva är han ensam med sin flygel och spelar sina egna kompositioner. Väldigt mycket av det Nils skrivit bär tydliga spår av folkmusik. I detta avskalade format blir folktonen ändå mer markant. Musiken smakar en hel del Jan Johansson, men det är mer konstmusik än vad Jan någonsin var. Denna skiva har spelats många mörka kvällar, när de levande ljusen brunnit och vinet har stått på bordet.


Gunnel J Mauritzon - Sillhuette (1996)
Gunnel Muritzson är folksångerska från Gotland, fd medlem i Gunnfjauns Kapell. På detta album har hon textsatt Lars Gullins musik. Denna internationellt kände jazzsaxofonist skapade ofta musik som var tydligt påverkad av folkmusik. Gunnel har framförallt valt de låtar som har mycket folkton i sig. Med fingertoppskänsla har hon lyckas skapa en personlig mix av folk, visa och jazz.
Denna skiva kom ut för fjorton år sedan. Sedan dess har Gunnel Mauritzon gjort flera fina album med blandmusik.
Läs mer här: www.gunnel.nu

Elise Einarsdotter Ensemble med Lena Willemark - Senses (1993)
Jag har faktiskt inte hört något annat album med denna grupp. De har gjort åtskilliga , men av någon märklig anledning har jag nöjt mig med att lyssna på denna. Senses har jag i gengälld spelat mycket. Skivan innehåller folkjazz, men inte på det Jan Johanssonska sättet. Visserligen tar Elises pianospel stor plats, men EEE är en grupp där många får utrymme. Utöver pianot och rytmsektionen så är det framförallt Jonas Knutssons sax och Lena Willemarks röst som fyller ut ljudbilden. Det svänger riktigt bra med jämna mellanrum.

Anders Widmark - Sylvesters sista resa (1991)
Detta var pianisten Widmarks första album. Här hörs tydliga Jan Johansson influenser. Bland annat gör Anders "Vi skall ställa till en roliger dans" i en version som är väldigt lik den inspelning Jan Johnsson gjorde av samma låt. Men Anders nöjer sig inte med att bara härma Johansson, han går också vidare och sätter redan här sin personliga stämpel på musiken. Widmark har gjort många album efter "Sylvesters sista resa", men ingen har riktigt nått upp till samma höjder.

Jonas Knutsson & Johan Norberg - Skaren: Norrland III (2008)
För mig är Jonas Knutsson den som bäst förvaltar den svenska folkjazzen och för den vidare in i 2000 - talet. Allt han rör vid blir bra, inte minst detta samarbete med Johan Norberg. Jag kommer säkert att skriva mer om Jonas vid ett senare tillfälle.








Spellista på Sotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar