tisdag 6 oktober 2009

2009 års bästa album. Plats 20


Caetano Veloso - Zii e Zei
Brasilianske Caetano Veloso har släppt skivor sedan sextiotalet. Av någon anledning har jag aldrig hört honom förut. När jag nu lyssnar på hans senaste album så hör jag direkt att detta är något för mig. Caetano verkar helt klart i en brasiliansk tradition men där finns också andra influenser. Ibland kallas Caetano för Brasiliens Bob Dylan och visst kan man höra att han är påverkad av amerikansk rock och pop. För mig känns denna 67 årings blandstil mycket fräsch och ny.

lyssna på Spotify

3 kommentarer:

  1. Det här blir kul att läsa. Mera följetänger.:)

    /Niet

    SvaraRadera
  2. Låter klart intressant. Ska kolla upp.

    Kör hårt med listan - jag kommer också följa den.

    SvaraRadera
  3. Visst är Sandy Denny överjordiskt vacket på bilden din. Som en riktig Gudinna.

    /Niet

    SvaraRadera