lördag 17 oktober 2009

2009 års bästa album. Plats 17


Taken By Trees - East Of Eden

Bakom detta namn döljer sig den svenska sångerskan Victoria Bergsman.
På sin första soloplatta gjorde Victoria eftertänksam indie pop. Denna andra skiva är gjord på ett minst sagt annorlunda sätt. Tillsammans med gitarristen Andreas Söderström (som till vardags gör egen, underbar, musik under namnet ASS) reste hon till nordöstra Pakistan och spelade in med en grupp illegala sufimusiker. Resultatet är ett märkligt och spännande möte mellan olika kulturer. Det är verkligen inte första gången jag lyssnar på en musikalisk blandning av väst och öst, men då har det ofta varit medelålders män med jazzbakgrund som stått för musiken. Detta är något helt annat. Victorias röst är bräcklig och svävande på ett typiskt indie sätt. Delvis låter sångerna lite gråtfyllt tonårsrum, samtidigt smakar arrangemangen stora vida världen. Det kunde blivit en röra av olika influenser, men så är inte fallet, snarare är detta en välsmakande gryta av god musik.

5 kommentarer:

  1. Bra val! Skulle se Victoria med band i Malmö 2007, Kulturbolaget, Annexet, tror jag, i sambnd med Southside Johnny, men fick inte tag på på någon biljett! Hoppas på en konsert på hemmaplan.

    SvaraRadera
  2. jag blir riktigt intresserad av att kolla upp den här plattan efter den här texten!

    SvaraRadera
  3. Mycket bra - själv hade jag haft svårt att hitta 16 bättre :-)

    SvaraRadera
  4. Den här blev jag intresserad av. Ska kollas upp.

    /Niet

    SvaraRadera
  5. bara bilden gör ju att jag vill lyssna på skivan

    SvaraRadera