lördag 10 september 2016

Tips om bra musik 2016. Vol. 1

Jag är mitt uppe i min sedvanliga höstlyssnar period. Nya skivor lyssnas in på löpande band, i år blir det en blandning av singlar, EP  och hela album.  Fram till decembers slut kommer jag att presentera en hög med favoritmusik från 2016. För enkelhetens skull presenterar jag några åt gången.


Kris Drever -If wishes were horses
En 37-årig låtskrivare, gitarrist och sångare av allra högsta klass. Han är från Orkney, Skottland och har släppt musik i ganska många år, ofta i samarbete med andra. Detta är hans tredje soloalbum. Kris är djupt rotad i brittisk och keltisk folktradition, men melodier och texter känns ändå väldigt mycket 2016. Det är ofta vemodiga sånger om längtan.saknad och ånger. Kompet består av bl a akustisk gitarr, fiol, dragspel och trummor.
 Favoriter just nu är "I didn't try hard enough" och "Capernaum".  




Sturgill Simpsson - A sailior's guide to earth
 En hejdlös blandning av country, soul och gubbrock. En blåssektion som doftar soul, samsas med sträkar och steel guitar.  Ofta är det olika genrer i en och samma låt. Det borde inte fungera, men på något vis får Simpson ihop det till en helhet.  Förklaringen tror jag är en unik musikalitet, en fantastisk röst och melodier som sticker ut.




Stefan Nilsson - The Gift
Stefan Nilsson rör sig i en musikalisk genre som jag brukar ha svårt för. Ibland kallas det jazzrock. Det tenderar att bli tekniskt perfekt, men känslomässigt fattigt. Stefan är det lysande undantaget. Han har ofta gjort en högst personlig gryta på jazz, folk, rock och konstmusik. Denna skiva följer tidigare inslagna vägar. Framförallt knyter det an till hans sjuttiotalsgrupp, Kornet, men bitvis låter det även en hel del som hans tidigare soloalbum. Mycket bra med andra ord.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar