måndag 6 juli 2015

Fem sånger jag vill skriva om


Ben Watt - Spring
Ben watts första soloplatta är en fantastisk skiva. Det tog honom 31 år att göra en uppföljare. De åren ägnade han bland annat åt att göra elektronisk musik. Spring finns med på på Watts andra album som kom  2014.Spåret är på något sätt typiskt för albumet. Det är en återgång till det folkliga uttryck som han hade på debuten. Det är också en flirt med tidigt sjuttiotal. Ljudbild och arrangemang smakar John Martyn och -faktiskt- en del Pink Floyd



Amelia Curran - What will you be building
Curran är en av många enastående singersongwriters från lönnlövens land. Detta är en sång som låter som om hon lånat in Frälsningsarmens orkester. det är blås och aukustiska gitarrer och hon sjunger likt en nyfrälst. Fantastsik musik från enastående album som borde ha kommit med på någon av mina årsbästalistor



Beatles - A day in life
En av Beatles allra bästa låtar. Jag minns att mamma bad mig stänga av när sången går in i ett psychedelisk oljud efter orden "I love to turn you on"


Elise Einarsdotter Ensemble - Pjoller
 Denna låt är skriven av Jonas Knutsson. Saxofonisten som får folk och jazz att mötas som ingen annanDet svänger. Tyvärr finns den inte på Youtube, men väl på Spotify





The Band - Across the great divide 
 Det tog några år innan jag insåg deras storhet. Idag förstår jag att nästan inget band i musikhistorien har kunnat kombinera ett så fantastiskt sound med en lika stark låtskatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar