fredag 28 mars 2014

Propaganda för bortglömd musik: Bridget St. John


 



Vissa artister tar tid på sig innan de kryper in i mig, stannar kvar och blir betydelsefulla.  Bridget St. John var en sådan. Först tog det många år innan jag över huvud taget hörde de album som hon gav ut 69-74. Det var först på den utmärkta samlingsplattan ”Feber 2/Andres Lokko - Folk”, som jag hörde hennes musik för första gången. Hon gjorde inget större intryck då. Det var andra artister på samlingen som grep tag i mig, Bridget St Johns musik gled bara förbi. Musiken kändes otydlig och ganska ointressant. Hade det inte varit för att hon hade haft John Martyn som vän och mentor, så hade jag nog glömt henne. Att inte bara Martyn, utan även Michael Chapman, Kevin Ayers och Al Stewart varit en del av hennes musikaliska umgänge ökade självklart intresset. När jag dessutom såg att musiker som Ron Gessin, Richard Sanders , Tim Renwick, Rick Kemp och Dave Mattacks spelade på hennes skivor, så kunde jag inte låta bli att ge henne en ny chans.
Sakta men säkert öppnades sig nu ett fantastiskt universum med musik som kröp under skinnet på mig. Numera tycker jag Bridget St Johns musik verkligen sticker ut, att jag tidigare haft en annan åsikt begriper jag inte. Hon har en djup röst som kan jämföras med Nico, med den skillnaden att Bridget håller tonen. Sångerna är poetiska, vackra och närmast minimalistiska. På den första plattan är det helt akustiskt, men för varje album blir ljudbilden större. Efter att ha släppt sin fjärde platta 1974 flyttade hon något år senare till New York, hon blev en aktiv musiker i Greenwich village och gjorde amerikanska inspelningar. Någon ny platta blev det dock inte, det blev barn och som för många kvinnliga artister innebar det att hon lämnade musiklivet. Först på senare år har hon åter tagit upp gitarren i samarbete med bl a Kevin Ayers och Michael Chapman. Om det är någon ny platta på gång? Vet inte.
Discografi:
Ask Me No Questions  1969     
Songs For The Gentle Man  1971   
Thank You For...  1972   
Jumble Queen  1974


Lyssna på Bridget St Johns på spotify:

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar