lördag 8 mars 2014

Kvinnliga favoriter


Några av alla dessa kvinnliga musiker som får för lite uppmärksamhet. Lyssna på dem genom att klicka på låtlistan nedan.


En stor del av den musik jag lyssnar på är gjord av kvinnor. Förklaringen till det är nog att jag intresserat mig för folkinspirerad musik och singer/songwriters.  Inom dessa genrer är självständiga kvinnor vanligare än i många andra musikaliska sammanhang. Låt mig nämna mina tre favoriter:

Sandy Denny
Har jag tidigare skrivit om här

Joni Mitchell
Av någon anledning har jag inte skrivit något om Joni på denna blogg, kanske för att hon är för självklar. Hon är ju en av de allra viktigaste personerna inom modern musik. Är en förebild för tusen och åter tusen artister. Utmärkte sig redan på sextiotalet som en extremt begåvad låtskrivare. Har aldrig stått still i sin musikaliska utveckling, utan ofta experimenterat på olika sätt. Under sjuttiotalet blev jazzinfluenserna allt tydligare i hennes musik. återvände så småningom till ett mer poporienterat sound. Mina favoritplattor med Joni är Blue och For the roses, båda från tidigt sjuttiotal.

Joan Armatrading
Har jag tidigare skrivit om här
Vill du läsa fler artiklar om kvinnliga musiker skall du klicka här
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar