söndag 24 mars 2013

Propaganda för bortglömd musik- Gary Farr


Tänk att jag ständigt hittar gammal musik som är ny för mig och så otroligt bra! Gång på gång tror jag att jag letat i  alla skrymslen av musikhistorien, det kan rimligen inte finnas mer att finna, men så åter dyker det upp någon platta från -69 - ofta är det just 69 - som gått min näsa förbi. Det senaste exemplet är Gary Farr och det är Folke jag har att tacka för upptäckten.  Gary Farr var under sextiotalet sångare i The T-Boones, en R&B grupp som kämpade i skuggan av Yardbirds och andra mer framgångsrika band. När han 1969 släpper sin första solo Lp är soundet annorlunda.  Det är mjukare, flummigare och mer experimentelt. Det finns tydliga folkinfluenser i musiken men också jazz,psychedelia och R&B. Musiker på de två första plattorna är bl a medlemmar från Mighty Baby. Blandningen av folk  och R&B får mig att tänka på Rod Stewarts tidiga album, men också på Tim Buckley.  Medan Rod blev en superstjärna och Tim är kult idag, så blev dock Gary helt bortglömd. Det är mycket synd tycker jag, framförallt hans två första album  är värda att minnas. Lyssna på dem här:

Gary Farr – Take Something With You

Gary Farr – Strange Fruit

1 kommentar:

  1. Just nu lyssnar jag på hans tredje och mig veterligen sista platta "Adressed To The Censors Of Love som också är mycket bra, fortfarande lätt att hitta på vinyl. Den är inspelad i Muscle Shoals och skiljer sig mycket från de två första. Singer/songwriter med soul/R'n'B-influenser.

    SvaraRadera