torsdag 21 april 2011

Peter LeMarc - Mannen som jag avskyr att älska


Peter LeMarcs musik är känslosam, sentimental, radioanpassad och alldeles underbar. Jag har följt honom sedan tidigt åttiotal och det här är historien om Peter, helt subjektivt berättad av mig.

Han växte upp i Trollhättan. Första gången jag stötte på honom var när hans Box 81 agerade förband för Eldkvarn. Det var på en stor, privat fest i Göteborg, året var nog 1981. Peter var då en ung man med vilda ögon och stora gester. Han hade helt klart lyssnat massor på tidig Elvis Costello. Så lät också hans tidiga album, snabb poprock med tydliga influenser från brittiska nya vågen. Skiva efter skiva gavs ut, men ingen tycktes bry sig. Jag minns en dimmig kväll på Errols då, han efter sin tredje LP, jobbade för att få stämning bland de få som vågat sig dit. Albumen sålde dåligt, men 1987 smällde det till. Sången "Håll om mig" blev en hit och albumet "Peter Le Marc" blev en storsäljare. Nu var det en mer lågmäld och eftertänksam LeMarc som presenterade sig. Det lät inte lika mycket Costello längre, många drog istället paralleller till Van Morrison.

Den okände servitrissonen från Trollhättan var plötsligt firad stjärna. Plattorna sålde i massor och konserthallarna fylldes med folk. En och annan som gillat nya vågen-LeMarc, vände honom nu ryggen, men vad gjorde det när massorna tog över.

När jag idag lyssnar igenom LeMarcs nittiotalsskivor slås jag av att det ofta är sönderproducerat, fantastiska låtar, men en ljudbild som låter likt ett fläskberg.
Detta insåg Peter själv och 2005 gav han ut "Sjutton sånger - LeMarc sjunger LeMarc". På det albumet gör han covers på sina egna sånger. De pompösa nittiotalslåtarna görs om i nära, avskalade versioner. Kanske är det den bästa skiva LeMarc gjort.

Jag listar här LeMarcs fem bästa album, enligt mig.
1.Sjutton sånger - LeMarc sjunger LeMarc. 2005
Se ovan.
2. Peter LeMarc. 1986
Hans genombrotts platta. Fantstiska, personliga sånger som tex "(Jag ska) Gå hel ur det här"
3.Sången dom spelar när filmen är slut. 1991
Visst låter det radioanpassat, men vilka låtar. Här finns bl a mästerverket "Little Willie John"
4. Det som håller oss vid liv. 2003
LeMarcs återkomst efter depression. Sorgen återfinns i texterna. Produktionen är äntligen mer avskalad.
5. Efter Tusen Timmar. 1981
En ung LeMarc. Här låter han betydligt tuffare och rockigare än på senare album. Bland annat återfinns här sången: Mannen som hon avskyr att älska"
Tyvärr är skivan utgången
Spotifylänk

Läs vad jag tycker om Peters senaste skiva

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit lite dubbel om LeMarc... Men "Vägen","(Jag ska) Gå hel ur det här",
    "Drivved" och "Little Willie John": Man kan ju bara älska sådana låtar...! Mästerligt och äkta!

    SvaraRadera
  2. I följetongen "Var tog han vägen" spelar Le Marc en viss roll......Hursomhelst så har han gjort några riktiga klassiker i svensk musikhistoria.

    SvaraRadera