måndag 28 februari 2011

Creddig?

Creddig är ett nytt ord jag lärt mig. Ligger gott i mun, tycker jag. Därför kommer jag att använda creddig och ocreddig gång på gång i denna text.

Creddig lär betyda att man håller sig till det som anses vara fint och god smak.
Själv är jag en mycket ocreddig musikälskare. Men visst fanns det en tid då jag ansträngde mig för att vara creddig (jag minns dock inte att vi använde det ordet)

I ärlighetens namn är det så att de flesta av oss gillar ocreddig musik. Om hjärnan får bestämma så kan man vara väldig konsekvent och kulturfin i sin smak men om man lyssnar på hjärtat så blir det annorlunda. Hjärtat skiter nämligen i vad andra tycker och är fullständigt inkonsekvent.
Jag har haft perioder då jag gömt de ocreddiga skivorna i garderoben, numera bryr jag mig inte . Jag gillar det jag gillar.

Skall förresten skriva en riktigt ocreddig hyllningsartikel om Gilbert o’ Sullivan någon dag. Fast han är ju så ocreddig att han nästan blir creddig.

2 kommentarer:

  1. Jag tror det är en åldersfråga eftersom jag upplever samma sak hos mig.

    SvaraRadera
  2. Credd til Drake att din blogg är så livaktiv!:)

    SvaraRadera