lördag 12 februari 2011

Melodifestivalen

Kenta och Bedrup under 1980 års festival



Ikväll kommer jag att titta på melodifestivalen.
Jag tror jag har sett de flesta sedan mitten av sextiotalet. Som barn tyckte jag det var årets höjdpunkt på TV. I tonåren var jag emot denna "kommersiella skit", som jag sa. Fast jag tittade ändå, i hemlighet.

Om jag har missat någon festival så var det under åttiotalet. Då tittade jag sällan på TV över huvud taget. På nittiotalet kollade jag för mina barns skull, de ville ju så gärna se. Numera har jag ingen bra ursäkt. Jag håller oftast med de som argumenterar mot festivalen, ändå kan jag inte låta bli att se på elendet.
Under alla dessa år som jag glott, ätit chips och druckit diverse drycker, så har det ändå varit en och annan höjdpunkt. Ta dig tid och titta på några av klippen nedan, så förstår du vad jag menar.

Magnus Uggla 1979
Kenta 1980
Eva Dahlgren 1980
Chattanooga 1982
Monika Zetterlund - När min vän 1962
Monika Zetterlund - En gång i Stockholm 1963
Rösträkning, plus vinnare 1960

1 kommentar: