söndag 12 december 2010

Folk & Rackare - Rackarspel


Jag var fortfarande tonåring. Den musik jag lyssnade på var nästan uteslutande rock och pop. Då fick jag denna skiva i min hand. Ett antal medeltida sånger, kompade med bara akustiska instrument, var det verkligen något för mig? Jo, när öronen fått vänja sig lite så insåg jag snart hur tidlös denna musik var.

Så här trettio år senare är det bara att konstatera; Rackarspel har haft mycket stor betydelse för utvecklingen av svensk folk och folkrock. Det var visserligen fler som förnyade svensk folkmusik på sjuttiotalet, men de flesta andra sysslade med spelmanslåtar, inte ballader. Ulf Gruvberg och Karin Kjellman hade sedan flera år gjort traditionella ballader och visor,men de var först med detta album som alla pusselbitar föll på plats. Norrmännen Trond Villa och Jørn Jensen anslöt sig och Folk & Rackare bildades. Tillsammans skapade de en fantastisk skiva med musik som åtminstonde jag aldrig hade hört maken till. Det råder inget tvivel om att kvartetten var kraftigt påverkade av sjuttiotalets brittska folkrock, men de lyckades verkligen skapa en alldeles egen svensk variant.

1 kommentar:

  1. Håller med, de var pionjärer, befriade från vad vi kan kalla för puritanism. Sådan musik lockar även mig.

    SvaraRadera