tisdag 14 december 2010

2010 års bästa lyssnar-miljöer



Det fanns en tid då jag bara hade en lyssnarmiljö. Det var hemma i soffan, med eller utan kompisar.
Numera har jag med mig musik var jag än är. Här listas var någonstans jag lyssnat bäst under det gångna året.


1. Hemma med en vän (Ur Högtalare)
Denna klassiker är fortfarande nummer ett, särkilt om vännen är lika nördig som jag. Man får dock passa sig så man inte analyserar för mycket och missar själva lyssnandet

2. På Bussen genom Smålands skogar i regn (Hörselsnäckor)
En filmisk upplevelse. Trolsk och drömsk musik gör sig bäst, men det får inte vara för lågmält, då hör man bussens motor.

3. På tåget i snö (Hörselsnäckor)
Här passar av någon anledning snabbare musik. Låtarna skall rusa fram i dunka, dunka tempo. Småbrötig gubbrock passar utmärkt

4. Vid gräsklipparen (Hörselsnäckor, plus hörselkåpor)
Hög volym gäller här. Ballader är bannlysta

5. I Bilen (Ur högtalare)
Inte så häftigt som man kan tro. Åker ofta bil med familjen och får sällan bestämma låtval. Barnen spelar sin hårdrock, RnB och annat obegripligt, men ibland kommer det en låt som alla gillar. Det är lycka det.

6. På cykel (Hörselsnäckor)
En gammal favorit. Numera cyklar jag dock ganska sällan och iPoden har krånglat. Inget kul med hackande låtar, inte ens på cykeln.

7. På Fest (Har aldrig provat med hörselsnäckor)
Inget för en musiknörd. Fartiga låtar som man känner igen funkar, resten glider bara förbi i det allmänna snattrandet

8. Vid dammsugaren (Trådlösa hörlurar)
Här gäller samma sak som på fyran, med den skillnaden att man kan googla på artisterna samtidigt.

9. På kontoret (Ur högtalare eller hörlurar)
Funkar utmärkt om ni frågar mig, tyvärr håller mina jobbarkompisar för öronen hela tiden. Alternativet med hörlurar funkar också bra, om det inte vore för att folk knackar mig på axeln stup i kvarten.


10. I Sängen (Ur högtalare eller hörlurar)
Katastrof! Jag somnar

2 kommentarer:

  1. Vad har du för hörlurar, jag har ett par Sennheiser plus dotterns egna av samma märke. I dessa hör man musiken som den var tänkt att låta. Hörselsnäckorna till ipoden är under all kritik vilket medför sopstationen, shame on you Apple. Jag använder samma lurar till datorn och D/A omvandlaren i min enorma (!) stereoanläggning.

    SvaraRadera
  2. Billiga hörlurar. Både med och utan tråd.

    SvaraRadera