onsdag 22 december 2010

2010 års bästa album Plats 1


Det hann bli september innan jag upptäckte denna skiva. Jag har sedan dess varit helt fångad av musiken på Leave your sleep

Materialet till albumet har vuxit fram när Natalie har berättat, sjungit och läst för sin dotter. Det är barnramsor och andra dikter, tonsatta av sångerskan själv. Detta skulle kunna bli hur tråkigt som helst, men Natalie Merchant är allt annat än tråkig. Hon har gjort en nyfiken och modig musikalisk vandring ända sedan hon lämnade gruppen 10 000 Maniacs och detta är på många sätt kronan på verket.
Musiken sticker åt många olika håll. Det är mest folkmusik, men även pop,jazz och t o m reggae. Ändå känns det inte splittrat. Det som håller ihop plattan är Natalies röst. Hon har en förmåga att få allt att låta viktigt oavsett vilken genre hon rör sig i. Albumet är gjort med omsorg och med massor av musiker. Det rymmer hela 26 låtar.

1 kommentar:

  1. Starkt jobbat, Drake. Själv har jag knappt hört en enda skiva av de du har listat, jag har annat än pop och rock i huvet nu plus mina egna låtar, förstås. Jag har med ålderns rätt hört och sett allt och få saker torde överraska mig utom jag själv, förstås. God Jul!

    SvaraRadera