onsdag 3 februari 2010

Fleetwood Mac, Danny Kirwan och Blända


Är Fleetwood Mac något att ha? Jag har provat Peter Greens period(1967-69). Det är helt okey bluesrock, men ingenting jag går igång på. Jag har också lyssnat en del på Lindsey Buckingham och Stevie Nicks period(1975- ). Det är softrock som inte faller mig i smaken. Nu läser jag en intervju med det utmärkta bandet Blända och de säger att det är Danny Kirwan-eran som gäller. Danny Kirwan? Han hade jag aldrig hört talas om. Nu har jag läst på och lärt mig att Kirwan medverkade på Fleetwood Mac albumen Then Play On(1969), Kiln House(1970), Future Games(1970), och Bare Trees(1972).
Jag har inte hört någon av dessa skivor, men det faktum att Blända låter så bra gör mig nyfiken. Tyvärr finns inte albumen på Spotify. Är det någon som hört musiken och vet mer om Danny Kirwan?

Blir du nyfiken på Blända så kan du lyssna här

2 kommentarer:

  1. Då kanske du går igång på Peter Greens soloplattor, fantastisk bra musik såsom In The Skies, Slaybo day, Apostle, Loser two times m.fl. Fick uppleva Peter en kväll på Pustervik på 90-talet,kolla bild www.picasaweb.google.com/rustan.lefin/DiverseBilder#5304413276999060722 men även på Musik till Gryningen på 80-talet! Och som du kanske vet är det han som gjort Black Magic Woman! By the way, Blända lät ju riktigt intressant!

    SvaraRadera
  2. Danny Kirwans 3 låtar på "Future Games" är bland det mest suggestiva jag hört, 8 minuter långa allihop, ett sällsynt gung och melodi-slingor som biter sig fast och så Kirwans ljusa sång över alltihopa. Tyvärr blev han sedan mentalt sjuk han också....

    Tycker första skivan med Nicks och Buckingham är bra, men sen blev det tråkigare och jag slutade lyssna...

    SvaraRadera