fredag 12 februari 2010

Bra singer/songwriters. 60-70 tal

Låt mig lista några av mina favoriter. Bredvid artistens namn står titeln på deras bästa album. Allt enligt drake. Numreringen skall tas med en nypa salt.

1. Sandy Denny - The north star grassman and the ravens
1.Nick Drake- Five leaves left
2.John Martyn - Solid Air
3.Tim Hardin - Tim Hardin 1
4.Randy Newman - Sail away
5.Tim Buckley - Goodbye and hello
6. Fred Neil - The many sides of Fred Niel
7.Bob Dylan - Desire
8.Jackson Browne - For Everyman
9.James Taylor - Sweet baby james
10.Joni Mitchell - For the roses
11.Richard and Linda Thompson - I want to see the bright lights tonight
12.Janis Ian - Between the lines
13.Al Stewart - Modern Times
14.Roy Harper - Come Out Fighting Genghis Smith
15.Ian Matthews - If You Saw Thro' My Eyes
16.Leonard Cohen - Songs from a room
17.Carole King - Tapestry
18.Cat Stevens - Tea for the Tillerman
19.Tom Waits - Used Songs (1973-1980)
20.Neil Young - After the Goldrush
21.Paul Simon - Still Crazy after all these years
22.Don McLean - American Pie
23. Ulf Lundell - Törst
24. Monica Törnell - Ingica
25. Cornelis Vreeswijk - Tio vackra visor och personliga Person
26. Loudon Wainwright III - History
27.Joan Armatrading - s/t

Spotify.Spellista

7 kommentarer:

  1. En fin lista, även om jag föredrar vissa andra skivor med vissa. Låt mig komplettera:

    Donovan - Hurdy Gurdy Man
    Laura Nyro - New York Tendaberry
    Lucio Battisti - Animal Latina
    Kate&Anna McGarrigle
    Steve Ashley - Stroll on
    John Stewart - California Bloodlines
    John Prine
    Steve Goodman - "Jessie´s jig&other favourites"
    John Phillips - The Wolf King of L.A.
    Gene Clark - White Light
    Carly Simon
    John Holm – Sordin
    Lillebjörn Nilsen – Portrett
    Townes van Zandt - Live at the Old Quarter House
    Steve Earle – Guitar Town

    SvaraRadera
  2. Mycket fina listor.

    /Niet

    SvaraRadera
  3. Jag kompletterar:

    *Rickie Lee Jones - s/t
    *Neil Diamond -Tap Root Manuscript
    *Billy Swan
    *Joe South - Introspect

    /Niet.

    SvaraRadera
  4. För bövelen:

    Turid - Bilder

    SvaraRadera
  5. Harry Chapin, Bill Fay och Phil Ochs skulle alla hamnat topp-10 hos mig. Men det beror ju vad man lyssnat mycket på. Rekommenderar i alla fall dessa starkt för det känns som några du skulle gilla skarpt.

    Men annars bra - kul att du valde Desire med Dylan. Brukar inte hamna på listor, men jag håller helt med om att den är bland hans bästa.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar alla de tre du nämner. Särskilt Bill Fay. Fick dock begränsa listan lite.

    SvaraRadera