måndag 28 maj 2018

Mina tio favoritalbum på tio blogginlägg. Inlägg 4




Monica Törnell – Ingica Den här skivan förknippar jag med att sitta i min ensamhet med en kopp te. Låter det sorgligt? Jag minns det inte så. Ingica var skivan som inte passade att spela bland kompisar. Dels för att ingen annan tycktes förstå hur bra den var, dels för att det fanns ett vemod i den som gjorde sig bäst när jag satt ensam uppkrupen i manchestersoffan med en stor tekopp i handen. Döm om min förvåning när jag fick veta att detta även är en av Per Gessles favoritskivor, synd att jag inte visste det, då hade vi kunnat sitta tillsammans med en kopp te och lyssnat. Ytterligare en nörd-notering är att Kenny Håkansson som turnerade med Törnell runt 1971 -  72, tog med sig Ingicas "Barkbrödslåten" till sin grupp Kebnekajse.


2 kommentarer:

  1. Hon fick något slags utmattningssyndrom runt 1990. Det begreppet fanns knappt då. Nu har hon nyligen gjort en comebackplatta och ger konserter då och då. Tyvärr har hon inte kvar sin magiska röst.

    SvaraRadera