fredag 25 maj 2018

Mina tio favoritalbum på tio blogginlägg 1

Under senare tid har mitt Facebookflöde fullständigt exploderat i "My 10 all time favourite albums over 10 days." Uppgiften  finns i lite olika varianter, en annan - mer utförlig variant-  är:  "10 all-time favourite albums, which really made an impact and are still on your rotation list, even if only now and then".
Jag tänkte nu göra min egen variant på detta.Som  blogginlägg presenterar jag  tio av mina favoritalbum. Skivor som gjort  ett bestående intryck och som jag fortfarande lyssnar på. Det blir alltså "Mina tio favoritalbum på tio blogginlägg" . Observera att det finns ingen inbördes ordning.



Beatles - 1967-1970

Beatles upplöstes ungefär samtidigt som mitt musikintresse började vakna. Den första LP:n jag köpte var denna samlings dubbel. Av främst ekonomiska skäl var det dessa ca 30 låtar som blev Beatles för mig under tonåren. Jag minns bland annat hur jag som tolvåring spelade "A day in the Life" för mamma och hennes väninna.  Det var vänliga leenden till att börja med, men när låtens instrumentala kaosparti dök upp, grimaserade  båda och skrek: "Stäng av knarkmusiken". Eftersom jag var en väluppfostrad tolvåring bytte jag då spår till "The ballad of John and Yoko" och de medålders kvinnorna log igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar