lördag 25 mars 2017

John Wesley Harding = Wesley Stace



Nu vill jag tipsa om en låtskrivare och sångare som förtjänar mycket större uppmärksamhet än vad han hittills fått.  Han heter egentligen Wesley Stace och kommer från den lilla brittiska staden Essex. Sedan åttiotalet har han släppt musik under namnet John Wesley Harding, ett namn som för tankarna till Dylan. Och visst är han påverkad av Bob, men också av britter som Elvis Costello och Billy Bragg.  På John Wesley Hardings plattor kokas det ofta en musikalisk gryta på angloamerikanska influenser. Ibland har Wesley fått kritik för att han låter för mycket som sina förebilder, men vad gör det när han är så förbaskat bra.
Wesley har släppt en rad fantastiska album.. Alla innehåller en underbar sångröst och starka melodier.
Lyssna på min spellista här:




På sina två senaste album har han gått tillbaka till sitt dopnamn. Den alldeles nya skivan heter Wesley Stace's John Wesley Harding. Kompgrupp är inga mindre än den amerikanska countryrockgruppen; The Jayhawks. Efter två lyssningar måste jag säga att skivan kan bli ett av 2017 års bästa album, men jag återkommer med en fullständig recension.



2 kommentarer:

  1. Wesley Stace är en artist som flugit under min radar, trots en lång karriär. Jag inser att jag borde haft bättre koll. Jag har just lyssnat igenom skivan “Wesley Staces John Wesley Harding” ett par gånger. “Better tell no one”, “Hastings pier” och “How to fall” är mycket bra låtar och det finns absolut inga djupdykningar här. Stace är en skicklig låtsmed med diverse harmoniska vändningar som inte känns utdaterade. Hans användande av septimackord är lite brittiskt och likheten med Elvis Costello är påtaglig såväl röst som musikmässigt, men han är ingen copy-cat. Sedan gillar jag att man inte gjort någon insmickrande produktion, det känns nära och varmt. Närvaron av Jayhawks verkar inte ha påverkat Stace det minsta i riktning Amerika. En skiva som klart överträffar det mesta på marknaden idag men trots det kan jag känna att den sista lilla gnistan saknas, den som skulle givit full pott. Jag tackar för detta tips!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för din fina recension

    SvaraRadera