söndag 15 januari 2017

Folkmusik värd att leta efter



Avadå Band är en skånsk orkester som funnits i perioder sedan åttiotalet. Låten ovan är från 2012 då de återförenades efter flera år. Den är ett av få klipp som jag hittar på nätet, men den illustrerar väl hur bandet kan låta. Sedan 2013 har det, så vitt jag vet, åter varit tyst.

Jag minns dem framförallt för albumet nedan:







Avadå Band - Avadå Band 1985 kom denna debutplatta, men bandets medlemmarna var minst sagt rutinerade redan då. Dan Gisen Almqvist  kom från Filarfolket, Per-Ove Källgren hade varit trummis i Hoola Bandoola Band och övriga hade spelat med en mängd lokala storheter.

Musiken kan jämföras med det som t ex Groupa och Filarfolket gjorde under åttiotalet, men Avadå band var mycket lekfullare. På  skivan blandas traditionell folkmusik med bondkomik och reggae. I mina öron är det Gisen Almqvist som tar mest och bäst plats. Han står såväl för flera originallåtar som ett klarinettspel utöver det vanliga. Klarinett är verkligen ett underskattat instrument i folkmusiksammanhang. Favoritlåten är den traditionella "Hade ja' penga för mina böjsor" där texten fortsätter med orden ...skulle jag syppa dom opp ikväll och svärta röven och dånsa naken och va livad och gla och säll.",

Tyvärr är skivan svår att få tag på, men en begagnad LP kan du nog komma över om du lägger manken till. Tradera är ett tips.


1 kommentar:

  1. En av de bästa folk-rock skivor som gjorts i Sverige. "Undran" är min favoritlåt!

    SvaraRadera