lördag 10 oktober 2015

50 bästa albumen 2015: Nr 50

Nu skall jag försöka mig på något mycket svårt. Jag skall påbörja en lista med de 50 bästa nya albumen jag hört i år, trots att det bara är oktober. Det blir några inlägg per vecka. Någon gång vid nyår kommer jag att presentera ettan.  Urvalet är förstås högst personligt.

Nr: 50 Kraja - Hur långt som helst
Kraja är en kvinnlig vokalensemble. det betyder att de sjunger i stämmor, ofta utan akompanjemang. Det som är speciellt för Kraja är att de nästan uteslutande sjunger svensk folkmusik. Precis som de flesta andra vokalensembler är denna kvartett tekniskt perfekt, det blir så vackert att man häpnar, men ibland blir det lite väl tillrättalagt. Jag är väldigt dubbel till den här typen av musik, vissa dagar slutar jag ögonen och åker med till himmelen, andra stunder tycker jag det känns som opersonlig muzak. Kraja är ändå mestadels njutbara. Många sånger innehåller en mörkblå ton som går rätt in i mig. "Hur långt som helst" är det tydligaste exemplet och albumets bästa spår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar