lördag 9 maj 2015

Låtar jag nästan hade glömt

Under de senaste åren har jag nästan uteslutande lyssnat på musik via Spotify. Länge har det gått alldeles utmärkt. Väldigt mycket har funnits, även de mest obskyra artisterna. På senare tid har dock en del musik försvunnit från musiktjänsten. På den ena efter den andra av mina spellistor har låtar plötsligt blivit ospelbara. Enskilda låtar, men ofta hela album har försvunnit. Ett av många exempel är Humble Pies utmärkta album: Town and Country. Störd över detta bestämde jag mig för att  rota igenom min gamla skivsamling här om dagen. Jag hittade en hel del guldklimpar som inte finns på Spoyify och som jag nästan hade glömt bort.
Ett antal av dessa gamla låtar gjorde jag om till digital form, la in dem  som "lokala filer" på Spotify och laddade till och med ner dem på iphonen. Så nu kan jag gå omkring på gatorna och lyssna på   obskyra låtar från 60, 70 och 80-talet. Här är några av spåren:


Fungus - Dram
Ett Holländskt folkrochband som mestadels spelade in på Holländska. Detta är dock på engelska och väl i klass med t ex Fairport


Chimurenga - Dimman över Ångermanälven
Visa och världsmusik med ett Göteborgs-band som på många sätt var före sin tid

Anders F Rönnblom - Skratta tills tåget går
En av hans bästa låtar. Han fyller faktiskt år idag (Grattis!) Rönnbloms sjuttiotalsalbum finns-märkligt nog- inte på Spotify .Som tur är har jag skivorna.


Blues Annika - Jag bor i en kappsäck
En göteborgsk blandning av Janis Joplin och Billie Holiday.
Annika hade ett minst lika trasigt liv som de förstnämda.  Det var Bertil Goldberg från Nynningen som stod för musiken och kompade gjorde Göteborgs proggmusiker med Bengan Blomgren och Hannes Råstam i spetsen. Klart det blev bra.


Kornet -Lailet Hob
Svenskt jazzrockband som här gör en arabisk låt. En av medlemmarna hette Stefan Nilsson och är numera mest känd för att göra musik till svenska storfilmer.


Fria Proteatern - Mina hästarDenna musikteatergrupp gör här Vysotskijs musik. Bättre har aldrig Vysotskij gjorts på svenska.


Lee Clayton -  Industry
Lee började som countryartist, men här är det rockigare. Sorgligt underskattad musiker och låtskrivare. Sången är en våldsam uppgörelse med militarism och kapitalism.


Fiendens musik -  Jag är din radio
Bandet som var hälften progg och hälften punk. En av deras lugnare låtar. Från deras första LP.


Rick Wright - Holiday
Rick var medlem i Pink Floyd och detta är från hans första soloplatta som är fantastiskt bra. Wright var underskattad som låtskrivare och fick ofta stå i skuggan av Gilmour och  Waters.


Shide & Accorn - Away, fly away love.
En av alla dessa brittiska  folkpsych-artister från tidigt sjuttiotal som bara jag tycks bry mig om


Julian Cope - Bundys first jump
Vad skall man kalla det här? New wave? Postpunk? Jag vet inte, bra är det hur som helst. Musik från albumet World shut your mouth. Den skiva som jag tycker är Copes bästa.


Ragnarök - Vild av friden
Instrumental låt som är  precis så som titeln säger. Från den tredje skivan; Fata Morgana.


John Miles -  You have it all
Pompös sjuttiotalsrock som jag älskade som tonåring.


Tir na Nog - Come and see the show
Ännu en av alla dessa folkpsych-artister från tidigt sjuttiotal. Vill minnas att denna duo var från Irland.


Mick Softley - If you're not part of the solution...
Kompis till Donovan som gjorde flummig singer/songwriter-musik i slutet på sextiotalet och i början av sjuttiotalet


Alpha Band -  Interwies
Amerikansk rootmusic med T-Bone Burnett i spetsen. Väl i klass med The Band.


Illusion - Isadora
Musik mitt i mellan folkrock och proggrock






Vill du höra låtarna ovan ? Det ordnar jag, allt du behöver göra är att maila wichseason snabela hotmail punkt com







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar