fredag 15 maj 2015

10 låtar utanför ramen

Folkrock, singer/songwriter, psychedelia lite världsmusik och jazz. Ja, det är väl min musiksmak i några korta ord. Nästa alla dagar är det så, men ibland vill jag gå utanför ramarna, idag  t ex. Betygsätter 1-5

1. Andrea Triana  - Gold
Dagens Aretha Frankling? Modern RnB med ett klös och en känsla som just för tankarna till Aretha. Om man frågar Andrea själv så är det nog framförallt Cassandra Wilson och Laurie Hill som är förebilderna.
4
2.The White Stripes  - Seven Nation Army
Jack White är en av sonens favoriter och sakta har han lyckats övertyga mig om Jack och White Stripes storhet.
3
3. Kajsa Grytt - Ja e inte som ni
Gillade Tant Strul, älskade Kajsa och Malena, men har aldrig riktigt förstått mig på Kajsa solo. Denna nya singel låter lite Tant Strul, men det är smalare och hon sjunger mer egensinnigt än någonsin. Texten är lite av ett statement
3
4. Anna von Hausewolf - Mountains Crave
Göteborgare som gör exprimentell pop, Jodå!
4
5. Spjärnsvallet  - Ballad
Medlemmar från olika proggband skapade konstig musik 1976. Längtar lite efter den uptäckarglädje som fanns inom proggrörelsen.
3
6. Ibey -River
Electro-soul av två systrar födda på Cuba, men verksamma i Paris.
4
7. Built to Spill - Living Zoo
Indierock som hyllas av många , men jag fattar inte mycket
2
8. Todd Rundgren - Cold morning light
Det finns sådana som säger att Todd är en av musikhistoriens riktigt stora. Jag försöker förstå.
3
9. Bill Frisell - Please, please me
Så  här har aldrig Beatlessången låtit varken förr eller senare
3

10. John Cale - Scottland Yard
 Den gamle är spännande, men det är ett väldigt oväsen ;)
2

Jaa, nu känner jag mig nyförlöst. Modig och pigg! Redo att... återvända till den musikaliska tryggheten. Men att då och då gå utanför ramarna är nödvändigt för att hålla lusten vid liv.

Alla låtar finns på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar