tisdag 2 september 2014

Min sorts jazz

Kanske högst 10% av all musik jag lyssnar på kan katogoriseras som jazz. Ändå är det så att jag ofta efter långa singer/sonwriter perioder längtar till jazzen. När jag hört tusentals låtar gjorda i samma mall längtar jag till lösare konturer och mer oväntade harmonier, då passar improviserad musik bra.
Nu är det är inte hundrameter-spikskor-jazz som jag gillar utan en coolare musik, gärna med inspiration av folkmusik.
Plattorna nedan är just sådana mys-folk-jazz skivor.

Trio Laika - June
Lågmäld, stämningsfull, drömsk musik som egentligen inte går att stoppa in  i någon genrelåda. Det är ofta improviserat, vilket gör att många säger jazz. Jag kallar det hellre bra musik.

Oskar Stenmark - PiatrumaI
Sverige finns det lång tradition av att blanda jazz med folkmusik. Oskar Stenmark är ännu en i raden av musiker som gör denna mix . Okey, han når inte upp i Jan Johansons, Gullins, och Berndt Egerbladh  klass, men vem kan begära det. Om man - som jag- gillar denna blandmusik så räcker Stenmarks musik mycket väl till för att lysa upp mörka höstkvällar.

Anders Hagberg - Melodic Melange
Oudspelaren Ahmad al Khatib möter flöjtisten Anders Hagberg och ljuv musik uppstår. När det dessutom tillkommer en rytmsektion så blir denna genreöverskridande musik som en vandring i ett land som inte finns och som just därför är så spännande.

All musik finns på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar