tisdag 12 augusti 2014

John Gorka - Bright side of down




John Gorka från New Jersey var en av de ledande namnen i den nyväckta folkmusikrörelsen på åttiotalet. Nu, många år och album, senare är han fortfarande djupt rotad i den akustiska, mollstämda. amerikanska folkmusiken. Det är inte nyskapande ett dugg, tvärtom traskar Gorka i spår där många gått före honom. Loudon Wainwright III, Bruce Cockburn och Richard Thompson är bara några exempel. Gorkas musik känns trygg, vaggar in mig i en mjuk underbar musikalisk filt. Jag är fullt medveten om att jag inte kan befinna mig där hela tiden, då blir jag uttråkad,  men ibland är det skönt att lyssna till toner, arrangemang och sångsätt som liknar det jag älskat i så många år, nämligen klassisk singer/songwriter musik. Här får ni plattans titellåt, resten hittas på Spotify:


1 kommentar:

  1. Lite som Benjamin Folke Thomas i Europa, tycker jag. Klassisk fingerpicking!

    SvaraRadera