fredag 25 maj 2012

Kebnekajse

I början av sjuttiotalet orsakade detta band lite av en revolution i svenskt musikliv. Ledargestalten Kenny Håkansson var tidigt en etablerad gitarrist inom psychedelia och bluesrock. Vid en spelning med Cornelis i Danmark,hörde han Pers-Hans Olsson och Björn Ståbi spela "Polska från Enviken". Efter den händelsen var Kenny frälst på folkmusik och hans band, Kebnekajse, bestämde sig för att spela svenska spelmanslåtar. Med full rocksättning tolkade de den svenska folktraditionen på ett sätt som ingen annan gjort. Det var tungt, gitarrbaserat och med långa psykedeliska sjok mitt i spelmanslåtarna. Bandet nöjde sig dock inte med att spela svensk folkmusik, hela tiden provade man nya spännande, musikaliska vägar.
Här är några av medlemmarna under årens lopp:
Gunnar Andersson Trummor
Göran Lagerberg Bas
Hassan Bah Slagverk
Ingemar Böcker gitarr
Kenny Håkansson Gitarr
Mats Glenngård Fiol, gitarr
Pelle Ekman Trummor
Pelle Lindström Gitarr, fiol, munspel
Thomas Netzler Bas

1978 var allt över. Bandet upplöstes och medlemmarna har sedan dess synts i alla möjliga musikaliska sammanhang. Här följer en genomgång av de skivor Kebnekajse släppte på sjuttiotalet:

.

Kebnekajse- Resa mot okänt mål (1971)
Deras första album. Kenny hade ännu inte upptäckt den svenska folkmusiken, därför låter skivan mer psyckedelisk rock än folk. På flera låtar sjunger man, det skulle dröja många år innan man tog upp sången igen. Bitvis är det ganska tung, progressiv hårdrock i stil med t.ex. November eller Råg I Ryggen.
Får fyra drakar av fem möjliga

Kebnekajse- II (1973)
Första skivan med svensk folkmusik. Flera traditionella låtar görs på ett sätt som världen aldrig tidigare hört. På detta album skapar Kebnekajse det sound som de är mest berömda för. De psykedeliska influenserna finns dock kvar, dels i folklåtarna, men framförallt i den långa Comanche Spring.
Får fyra drakar av fem möjliga

Kebnekajse -  III (1975)
Bandet fortsätter på inslaget spår. Skivan innehåller nästan enbart traditionella låtar. Detta album når dock inte upp till samma nivå som tvåan.
Får tre drakar av fem möjliga

Kebnekajse - Ljus från Afrika (1976)
Redan albumets titel anger att det är frågan om en ny musikalisk inriktning. Hassan Bah, på slagverk, har inspirerat bandet till att utforska afikansk musik. Musiken står dock still. Bandet verkar inte veta hur de skall hantera dessa främmande rytmer.
Får två av fem drakar

Kebnekajse - Elefanten  (1977)
Här trängs en halling med Håkanssons och Mats Glenngårds egna låtar. Kennys matrial är folklig psykedelia, medan Glenngård utforkar jazzrock. Mycket ojämn skiva, men höjdarlåtar som Lantluft och Halling från Ekshärad ger den ett högt betyg
Fyra av fem drakar.

Kebnekajse - Vi drar vidare (1978)
Denna skiva spelades in utan Kenny Håkansson. Folkinfluenserna är nästan helt borta, istället gör man någon slags svensk version på Genesis och Pink Floyd. För första gången sedan debuten sjungs det. Tyvärr saknar man en bra sångare.
Två av fem drakar

Efter många år är Kebnekajse numera tillbaka. Sättningen är, i stort sätt, som på den gamla goda tiden, det låter mycket som på den andra och tredje plattan och spelglädjen är förvånansvärt stor. Man har gett ut två album på 2000 talet

Nedan är en Spotifylista med blandad Kebnekajse. Tyvärr finns inte alla plattor på Spotify
Lyssna här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar