måndag 14 maj 2012

Frida Hyvönen, smartphones och jag som gnällig gubbe

Nefertiti är en underbar konsertlokal. Lagom stor, varm och välkomnande. Frida Hyvönen är en fantastisk artist, skör och stark på en gång. Ändå blir jag irriterad där jag står och tittar ut över den sittande publiken. Vid varje bord sitter det åtminstone någon med smartphone i handen. De tittar lika ofta på sin apparat som på scen. Tjejen vid bordet närmast mig skriver på Facebook, någon annan tycks var djupt försjunken i läsning, en tredje använder kameran mest hela tiden.  Det känns som att folk lever mer i sina apparater än i den verklighet som går att ta på.

2 kommentarer:

  1. Är det inte så att vi numera inte kan göra en sak i taget, när vi går på konsert så visar vi respekt för andra som går dit med ett enda syfte: att njuta av musiken och finna gemenskap i detta. Det verkar inte som om folk längre klarar av att koncentrera sig på något, de lever i en splittrad och kaotisk värld, förefaller det mig. Man lyssnar väl inte lika förstrött när man går på en konsert och betalar en dyr biljett som man gör i sin bil eller på jobbet.

    SvaraRadera
  2. Visst är det tragiskt! Har upplevt samma sak på en annan konsert!

    SvaraRadera