lördag 25 februari 2012

Dogma-lyssning

Under senare år har mitt sätt att lyssna på musik förändrats. Jag surfar mellan olika låtar på nätet, lyssnar aldrig på hela album och sällan på samma låt två gånger. Resultatet blir ett ytligt lyssnande. Musiken får inte tid att växa in i mig och det jag tenderar att spela på samma typ av låtar hela tiden. Dessutom lyssnar jag alldeles för mycket på nedladdade album, där artisten sällan får den ersättning han/hon förtjänar.

Inspirerad av vissa filmmakare har jag nu bestämt mig för att göra regler för mitt musiklyssnande. Mitt eget "Dogma". Lars von Trier och grabbarna hade tio punkter, jag nöjer mig med fem.

1.Jag skall bara lyssna på hela album
2. Varje "nytt" album skall lyssnas på ca 10 gånger innan jag byter till ny platta.
3. Inga fler skivor skall laddas ner.
4. Minst en CD i månaden skall köpas.
5. Spotify skall användas mindre (även dem ger artisterna för dåligt betalt)

1 kommentar:

  1. En sund livshållning! Tänk på de artister som enbart skriver musiken, inte framför den själv och inte genom turnerande kan dra in inkomst. Det är de som är de stora förlorarna på piraternas härjningar. Det ska inte finnas någon helt fri lunch.

    SvaraRadera