söndag 18 september 2011

Tack för musiken

Rubriken ovan är namnet på ett TV- program där Niklas Strömstedt intervjuar svenska popstjärnor. Vissa frågor återkommer i stort sett alla program. När jag sitter hemma i soffan och tittar så kan jag alltid svaren. Jag skulle gärna komma till programmet för att lägga ut texten. Konstigt nog verkar inte det bli av. Vad gör jag då? Jo, jag lämnar mina svar här istället.

Lennon eller McCartney?
Lennon
Världens bästa svenska låt?
Ulf Lundell - USA
Vilken låt önskar du att du skrivit?
Fairport Convention - One more Chance
Vilka sångröster har inspirerat dig?
Sandy Denny och Sam Cooke
Den bästa låttext du vet?
"Det finns ett rum för dig och mig.
Det finns ett rum för oss.
Det finns ett tomrum."(Robert Broberg- Tomrum)

Visst var det bra svar? Eller sitter du framför datorn och skriker: Fel, fel, fel?
Skriv då de rätta svaren i en kommentar

2 kommentarer:

  1. Jag fick en flash av en åldrad Evert Taube när jag såg hur Strömstedt förde sig på scenen. Är han rätt man för ett dylikt program? Ja, kanske, det finns inte så många att tillgå. Att han ingick i den tunnaste supergrupp som setts och hörts i Sverige ligger honom i fatet, likaså hans egna alster.Men han är trevlig och snäll mot sina gäster, alltid något. Det är ganska tunt på den absoluta toppen i Sverige, de flesta vill sjunga på engelska och slå igenom internationellt och därmed förlorar de mitt intresse. Han kunde väl åtminstone ta in Winnerbäck, tänker jag, och nu ser jag att han kommer att göra det i sista programmet.

    SvaraRadera
  2. Lennon eller McCartney?
    Lennon alla dagar i veckan!
    Världens bästa svenska låt?
    Mats Klingström "Man Borde"
    Vilken låt önskar du att du skrivit?
    "Who knows where the time goes"
    Vilka sångröster har inspirerat dig?
    Sandy Denny, Iain Matthews, Eric Andersen, ...
    Den bästa låttext du vet?
    "Late for the sky"

    SvaraRadera