måndag 5 september 2011

Propaganda för bortglömd musik: Tommie Fransson!

Thommie Fransson är gitarrist och studiomusiker. Han kompade John Holm under sjuttiotalet, men även bl.a. Ola Magnell. Vad jag vet, gav han bara ut en platta. Den hette "An Apache Enigma". Det är någon form av instrumental, progressive rock, men med inslag av folk och världsmusik. Jag tycker det påminner om bl a Mike Oldfield, Thomas Almqvist och Ragnarök.
Skivan gavs ut på mercury 1981. Vad Tommie Fransson gör idag har jag ingen aning om.
Provlyssna på en låt:


Tommie Fransson - Emelie

5 kommentarer:

  1. Fascinerande låt! Är hela skivan lika bra?

    Lägger du själv ut MP3 på DivShare? Något du kan rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Nja. Allt är bra men denna låt är bäst. Delar är lite proggigare, med mer elektriska gitarrer. Jag har skivan rippad från vinyl. Är man intresserad av en kopia så är det bara att maila mikaelberattar snabela comhem punkt se

    Att lägga ut MP3 på DivShare är något jag kan rekommendera. Jag lägger bara ut sådant som inte går att finna varken på CD, spotify, eller på nätet.
    drake

    SvaraRadera
  3. Han spelade även med Marie Bergman och producerade även på nån platta med henne. Låten Emelie är tillägnad dottern som bär samma namn. Thommie bor numera utanför Söderhamn

    SvaraRadera
  4. Han spelade även på Blommans plattor. Gitarrspelet (ihop med Thomas Duvfors) på albumet "Jag har fått en elefant" är legendariskt bra.

    SvaraRadera
  5. 1981 spelade han även i gruppen Sarek, på albumet SMOL 1. Kolla denna på YT https://youtu.be/E-pgWVKX830 Jävla bra grejor :-D

    SvaraRadera