fredag 5 augusti 2011

Guld från skivhyllan: I Want To See The Bright Lights Tonight


Richard and Linda Thompson- I Want To See The Bright Lights Tonight (1974)
Detta album drabbade mig i slutet av sjuttiotalet. Punken dominerade musiklandskapet, men jag lyssnade mest på symfonirock. När denna skiva stoppades i min hand förändrades min musiksmak för alltid. Visst hade jag hört en del brittisk folkrock innan, men detta var något annat. Inte en enda traditionell låt, men däremot tydliga influenser från folkmusik. Musiken lät, i mina öron, som om man tagit engelska ballader och gitarrbaserad rock och stoppat det i en centrigfug. Mycket på skivan är lågmält, men Richard elektriska gitarr finns nästan alltid med och river och rycker i låtarna. Richards musik är så välkskriven att det finns få låtskrivare som skulle kunna göra något liknande. Stor plats på albumet tar även Lindas vackra och allvarstyngda röst. Texterna är oftast extremt sorgliga. Låtar som Withered and died, Down were the drunkers roll och (It's nothing at) The end of the rainbow talar sitt tydliga språk.Ändå är det ingen skiva jag blir ledsen av, tvärtom har den gett mig kraft och energi genom åren.

Lyssna här

3 kommentarer:

  1. En riktig klassiker! Jag brukar kalla Richards musik positiv melankoli, näven knuten i fickan. En energi som tar sats.

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt att man blir glad av så här melankolisk musik, men det blir man!

    Tänker också på hur musikhistorien hade sett ut om RT tackat ja till erbjudandet att gå med i Eagles... En del hade blivit lite annorlunda med Richard istället för Joe Walsh! Men antagligen hade det blivit väldans kortvarigt...

    SvaraRadera
  3. Hi Everyone,
    Richard and Linda Thompson – I Want To See The Bright Lights Tonight album…. is now available on Vinyl at.
    http://www.simplyvinyl.com/i-want-to-see-the-bright-lights-tonight.html

    SvaraRadera