fredag 30 januari 2009

John Martyn 11 sept 1948 - 29 jan 2009


Fy va hemskt!!
Jag är riktigt ledsen .En av mina största husgudar är död.
John Martyn blev aldrig någon storsäljare men i min värld har han varit stjärna sedan jag hörde albumet; Grace and Danger 1980.
Då hade redan John varit artist i många år. Redan 1967 debuterade han med sitt första album, då som folksångare. Under sin långa musikaliska karriär hann han med de flesta musikaliska stilar.

Nick Drake och John Martyn var samtida och, för övrigt goda vänner. Titellåten på albumet "Solid air" handlar förresten om Nick. Den skrev John efter ett gräl där Nick anklagat John för att blivit för kommersiell på sina två album med frun. John svar på de anklagelserna blev att han åter blev soloartist med ett mer akustiskt sound.Martyn gjorde ca 20 album och de flesta är bra.
Om man vill kolla in den folkliga John närmare så är det framförallt Bless the Weather (November 1971) och Solid Air (February 1973) man skall börja med.
Grace and Danger (October 1980) är lite rockigare och många av hans senare album drar åt soul, funk och till och med trip hop.Lyssna t ex på "And" från 1996

Själv spelar jag "May you never" och minns när jag blev upp över öronen förälskad i Lisa just när den låten strömmade ut ur högtalarna. Känslorna för Lisa har svalnat för längesedan men för "May you never" och John Martyn brinner kärleken som aldrig förr.

Jag fick aldrig se Martyn live. Flera gånger tänkte jag åka iväg till England eller Skottland för en konsert, men det blev liksom aldrig av. Delvis var nog orsaken att Martyn hade rykte om sig att ibland göra riktigt dåliga konserter. Ofta kunde han vara på strålande humör men andra dagar var det som om år av missbruk och motgångar fick honom att tappa lusten att spela. Klart att jag skulle åkt ändå, tagit risken, nu är det försent.
Jag kommer aldrig att få se John martyn, inte förrän jag knackar på Pärleporten
#

1 kommentar:

  1. Jag har en kärlekshistoria till "May You Never" också. TRäffade henne hos en kompis och hans flickvän som hon var god vän med. Hon lånade Solid Air och Sunday's Child som jag hade på vinyl och berättade dagen efter om låten hon fastnat för. Vilka vibbar det var. Jag fick hennes adress och efter två månader hade jag tagit mod till mig och vankade upp och ringde på på hennes studentkorridor. Hon höll på att flytta, till Kiruna. Vilken besvikelse. Fick hennes adress för brevväxling och fíck efter ett tag brev, ett långt. Det blev aldrig av att jag svarade.

    /Niet.

    SvaraRadera