onsdag 11 februari 2009

Thomas Almqvist är död



Gitarristen och låtskrivaren Thomas Almqvist är död.
Det känns som att en vän gått bort, trots att jag aldrig ens träffat honom.

Jag hörde Thomas musik för första gången när jag var 19 år.
Skivan hette ”Nyanser” och var något helt annat än allt jag fram till dess lyssnat på . Det var inte Beatles popigt, Inte Genesis svårt och inte Clash punkigt. Det var lågmält, djävligt lågmält. En akustisk gitarr, en glidande sax och tassande trummor.

Albumet var som en ny värld för mig. Det var jazz och folkmusik som var influenserna , inte rock och pop. Idag skulle musiken kanske buntats ihop med all muzakliknande new age, men musiken på ”Nyanser” var betydligt mer personlig och nyfiken än så.
Min förälskelse i denna skiva ledde till att jag började lyssna på helt andra saker än vad jag tidigare gjort.
Framför allt så växte mitt intresse för folkmusik och jazz sig allt starkare . Mycket av det som står i mina skivhyllor idag hade nog inte hamnat där om inte Thomas musik styrt mitt lyssnande i en ny riktning.
Thomas Almqvist släppte ett antal instrumentala soloplattor under åttiotalet. Ingen går upp mot 1979 års ”Nyanser”, men alla är klart lyssningsvärda. Han har även arbetat som studiomusiker och producent i alla år. Thomas har bl a samarbetat mycket med Kjell Höglund, men också varit studiomusiker för Ola Magnell, Marie Bergman, Fred Åkerström, John Holm, Freddie Wadling, Ted Ström, Tomas Di Leva, Stefan Sundström, Lasse Englund, Turid m.fl.

Efter att ha bott på Gotland , levde numera Almqvist I Danmark. Det var också där han dog i hjärtinfarkt den 11 dec 2008, bara 55 år gammal.
Det som Thomas Almqvists gav ut på sjuttio och åttiotalet är tyvärr mycket svårt att få tag på men den utmärkta samlingsskivan ”Rewind” finns på t ex CDON. Vill du höra nyskriven musik kan du gå in på: http://www.myspace.com/thomasalmqvist
Ryktet säger dessutom att ett nytt album precis var klart.
Det blir en godbit att trösta sig med.

7 kommentarer:

  1. Hej,

    Mycket tråkigt med Thomas. Jag skulle just försöka bli "vän" med honom på Myspace då jag möttes av budskapet "rest in peace". Jag hr några gamla LP skivor som jag får spela nu.

    MVH

    Stefan/ http://www.myspace.com/stefanlundin

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har nu uppdaterat Thomas Almqvists Myspace med ny information bl.a. med hans diskografi. Hans sista skiva Broken Tango släpps postumt, en ganska avskalad platta med bara Thomas och hans gitarr.

    Vänliga hälsningar, Joel Almqvist

    SvaraRadera
  3. Hej Joel
    Är du hans son?
    Självklart skall jag köpa Broken tango!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jepp. Jag har fixat iordning Thomas gamla hemsida där jag uppdaterat med hans diskografi samt lite info om nya plattan. Broken Tango går att få tag på via hemsidan www.thomasalmqvist.com eller ex. Ginza.se.

    Arbete pågår även med att få ut Thomas verk på Spotify. -Joel

    SvaraRadera
  5. Hej Joel.
    Budet om Thomas nådde inte mig förrän i januari i år. Och det kom som en chock. Jag saknar honom verkligen även om det gick år emellan våra träffar. Visste du att det första band Thomas spelade i hette The Squirrels? Det var mer ett låtsasband när vi var riktigt unga och tog våra första stapplande steg på gitarr på Bobergsudde på somrarna. Har f.ö. beställt Broken Tango idag - hoppas det finns något ex. Den är verkligen makalöst fin.
    Lasse Berg

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Du kanske redan känner till det, men i Stig Hammarstedts bok Shakespear i Roma finns en CD med Thomas teatermusik :-)

    SvaraRadera
  7. Cd:n Broken Tango kan beställas hos gunillaalmqvist@spray.se

    SvaraRadera