lördag 6 oktober 2018

Anthony Philips




Under sjuttiotalet lyssnade jag mycket på progrock* i allmänhet och Genesis i synnerhet. Numera  blir jag inte särskilt berörd av de pompösa klangerna och de långa solopartierna som var en så stor del av sjuttiotalsrocken. Några artister från denna epok har dock kvar sin plats i mitt hjärta.  Låt mig närmare presentera en: Anthony Philips.
Denne kompositör, gitarrist och multiinstrumentalist började sin karriär som en av originalmedlemmarna i Genesis, men lämnade gruppen 1970.  Anthony var då en vilsen, orolig själ, med en scenskräck som fick honom att tvivla på en framtid som musiker. Det dröjde till 1977 innan han lät höras talas om sig igen.
Efter två popalbum, bestämde sig Philips för att delvis byta musikalisk inriktning. 1978 påbörjades en karriär under namnet "Anthony Philips Private Part & Pieces". Musiken under detta namn är till största delen akustisk och instrumental .Man kan höra spår av såväl konstmusik, new age, folkmusik och t o m jazz. En hel del är ren akustisk gitarrmusik. spelad på ett sätt som får hjärtat att bli alldeles varmt.
Med tiden har det blivit hela elva Private Part & Pieces-album. Parallellt har Anthony Philips fortsatt att ge ut mer poporienterade skivor, de är dock ganska ointressanta.  
Nedan bjuder jag på en spellista med låtar från åtta av de elva skivorna.




*Progrock kallades i Sverige för  Symfonirock, för att inte förväxlas med den svenska proggrocken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar