tisdag 27 mars 2018

Refrängen är död - eller en bitter gubbjävel går loss

Under senare år har det hänt något anmärkningsvärt med popmusiken, refrängen har försvunnit. Det som alltid kännetecknat populärmusik finns sällan kvar i dagens hitlåtar. Istället använder man sig av drops, där samplad sång ligger uppe på ett taktfast beat. Inspiration till detta stilbrott kommer från elektroniskt dansmusik. I mina öron låter det tråkigt, fantasilöst och mycket tjatigt. Med hjälp av en dator kan man på detta sätt återanvända beats och göra musik, enklare, snabbare och framförallt billigare. Och det är det dagens musikindustri handlar om, att sälja så mycket det går till så låg kostnad som möjligt.
Men, kanske någon säger, har inte girigheten alltid styrt musikindustrin och har inte gamla gubbar i alla tider klagat över ungdomens musik? Jo, det stämmer, men jag vill påstå att så här illa har det aldrig varit med popmusiken.

Vi lever i en tid då ingen vill betala för musik. För att musikindustrin ändå ska tjäna pengar krävs att man sänker produktionskostnaderna mer än någonsin. Därför återanvänder man beats och har inte råd med refränger.
Samma någon påstår nu att jag överdriver och hävdar att om femtio år så kommer framtidens experter hylla drops på samma sätt som vi idag hyllar Motown och Beatles refränger.
- Fan tro't, säger jag.

Om du undrar vad drops är? lyssna på valfri reklamfinansierad radiokanal

1 kommentar:

  1. Instämmer helhjärtat i vad du skriver, Drake. Mina studioproducenter kallar det för "hooks" när jag för saken på tal. Inte för att jag lyssnar särskilt mycket på s.k. popmusik numera. Överhuvudtaget tappar nutida popmusik melodin för att som du skriver översampla ett beat. På Soundcloud finns massor av denna skräpmusik. Kanske kommer det en dag en motreaktion. Men det finns ju annan musik att lyssna på, eller hur?

    SvaraRadera