måndag 9 november 2015

50 bästa albumen 2015, Nr 27: Jason Isbell





Jason Isbell – Something more than free
Den före detta Drive by truckers – sångaren gör amerikansk rotrock där countryn tar stor plats. Mitt förhållande till countryn är komplicerat och motsägelsefullt.
Albumets inledande ”If it takes a lifetime” är för mycket fel sorts country, jag tänker genast på Mats Rådberg och Rankarna. Som tur är fortsätter inte albumet i den stilen. Redan andra spåret kryper in i hjärtat och så gör de flesta sångerna.
 Det är mollstämt och texterna beskriver en vardag som känns äkta. Dessutom har Jason Isbell ett sätt att sjunga som får mig att känna att det är till just mig.
Jag har lyssnat på mycket americana i år, detta är definitivt en av de bättre plattorna i genren.

Läs mer om mitt förhållande till countryn här.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar