torsdag 19 november 2015

50 bästa albumen 2015, Nr 24: ELO



Jeff Lynne’s ELO – Alone in the universe
ELO’s musik fyllde mitt tonårsrum. Album som Eldorado och Out of blue spelades sönder.
 I efterhand har jag förstått att skälet till att jag älskade ELO’s låtar var att Mr ELO - Jeff Lynne har samma husgudar som jag, nämligen The Beatles. När det nu – för första gången på många år - släpps en ny ELO skiva med originallåtar så låter det mer Beatles än någonsin. Jeff Lynne är verkligen den bästa Beatles imitatören som finns och det är svårt att inte fångas. De stora stråkarrangemangen från sjuttiotalsplattorna finns dock inte kvar, istället är det en Lynne produktion som mer påminner om plattor han producerat för andra under årens lopp. Ibland låter det lite väl mycket maskin för min smak. Men som helhet är ändå detta album en poptårta som få andra kan baka.
Favoritlåt: All my life.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar