söndag 6 september 2015

Daterad musik som jag gillar

Va menar jag med daterad? Jo, musik som är knuten till en viss tid. Det gäller i viss mån all populärmusik, men visst finns det några extra tydliga exempel, musikstilar som för alltid är förknippade med en kort tidsperiod. Jag kommer att ge några exempel. Urvalet är helt ovetenskapligt och bygger enbart på min personliga smak. Jag bjuder dessutom på tre Spotifylistor.


Doo wop
En musikstil som utvecklades på USA:s gator under femtiotalet. Unga män använde sina röster för att skapa ljuv musik. Inspirationen var till stor del tidens rock n roll, men doo woop var mjukare och på skiva kunde det bli riktigt smörigt. Än idag behöver man bara höra några få takter för att få en känsla av brylkräm och stora femtiotalsbilar. Själv föll jag för denna musikstil i samband med att filmen "Sista natten med gänget" visades någon gång på sjuttiotalet. Under långa perioder har jag hållit min passion för Doo woop hemlig, den har nämligen aldrig stått särskilt högt i kurs hos musikförståsigpåare. Doo Woop var också en genre med underbara bandnamn, The Flamingos, The Skyliners och The Five Satins, är bara några exempel.



Sunshine pop
Nu hoppar vi fram till sextiotalet. En tid som präglades av optimism, blandat med ett uppvaknande bland unga och en stor experimentlusta. I Sunshine pop fanns allt detta. Stilen växte framförallt fram i Kalifornien och under mitten av sextiotalet var flera band i genren den tidens stora stjärnor, med Beach Boys och Mama  and the papas i spetsen. Psychedelia påverkade Sunshine pop, men här fanns sällan de tydliga drogreferenserna som i annan psychedelia. Utöver de kända banden kom det i kölvattnet en rad med andra artister som idag är skivsamlares favoriter. Några exempel är Millenium, The Association och Eternity Children.
Baroque pop var en genre som har många likheter med Sunshine pop, upptäckarglädjen och naiviteten var den samma. Baroque pop var dock tydligare influerat av klassisk musik, vilket visade sig i stora orkesterarrangemang.  Många band rörde sig i bägge genrerna. Några exempel på Baroque pop artister: Bee Gees (sextiotalsgruppen) Sagittarius, Lee Hazlewood, tidig Harry Nilsson och The Left Banke. I denna genre fanns också utrymme för riktigt experimentella herrar som Van Dyke Parks.


New wave
Om man vill vara säker på att en genre skall bli daterad så skall man kalla den något med ny. New wave känns idag - 35 år senare- otroligt förlegat som begrepp. Likväl var det namnet på det nya och hippa i slutet av sjuttiotalet och i början av åttiotalet. Band som Genesis och Yes var nu helt ute och som 20-åring fick jag skola om mig. På några månader gick jag från att lyssna på pompösa minisymfonier till den nya snärtiga musiken. Det var elektriska gitarrer, glada refränger och sedan var låten slut efter ca två minuter.
Om sanningen skall fram så övergav jag aldrig Symfonirocken, jag lyssnade faktiskt på båda stilarna parallellt, vilket enligt vissa var en omöjlighet. Till New wawe räknade åtminstone jag även Ska-banden.
Exempel på artister: XTC, Squeeze, Blondie, Elvis Costello, Joe Jackson och Specials.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar