måndag 10 november 2014

Århundradets bästa partyplatta!!

Igår kväll la sig ungdomarna tillrätta i soffan och iakttog mig när jag smög fram mot stereon. Följande konversation uppstod då:
- Spela nåt bra
– Ingen jävla Nick Drake!
– Party, Party!!
– Jaaa!
Jag tog ett djupt andetag, funderade en stund och sa sedan:
– Ledsen jag har ingen partymusik
Nu i efterhand inser jag att det har jag ju visst, åtminstone en skiva, nämligen:
Southside Johnny and the Jokes- At least we got shoes
Plattan kom 1986, fram till dess hade Southside Johnny mest varit en av Springsteens kompisar. Nu lade jag för första gången en LP med honom på skivtallriken och lyssnade från första till sista låt. Känslan blev enorm, visst var det lite Springsteenkänsla, men mer soul, blås och - framförallt- ös. En knippe Stax. en nypa Motown, kryddat med vit grabbrock och en fantastisk sångröst, bättre kunde det inte bli. Snart fick skivan följa med på fester och jag kampanjade ett tag för att övertyga vänner om plattans förträfflighet. Reaktionen varierade, det var allt från "Okey", "Bra", till "Det där är ju inte hans bästa... och " Spela Pet shop boys". Möjligen berodde mina misslyckade försök på att a jag redan då hade ett ganska litet förtroende i partymusik- facket.
– Du kan la inget om musik med rytm i, vill jag minnas att nån sa
Så det blev det blev till att ha party ensam med "At least we got shoes". Det har jag haft sedan dess, med jämna mellanrum, alltid lika kul. När jag för en stund sedan upptäckte att albumet lagts in på Spotify, så bestämde jag mig genast för att göra ett nytt försök att övertyga världen om plattans förträfflighet. Lyssna här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar