söndag 20 oktober 2013

Peter Lemarc och Pete Trallhatten


LeMarc eller Pete Trallhatten?

Det har blivit allt vanligare, på senare år, att landets kändisar är aktiva på webben. Jag antar man, på så sätt, vill kunna påverka mediabilden av sig själv.
En kändis som använder webben på sitt alldeles eget sätt är Peter LeMarc. Han har förstås en hemsida och är väldigt aktiv på Facebook, men det är framförallt hans aktivitet på Spotify som denna lilla artikel skall handla om.
Under pseudonymen Pete Trallhatten bjuder Peter på låtlistor av allra högsta klass. Utöver att vara en av Sveriges mest populära artister så är också Peter en mycket stor lyssnare, skivsamlare och  musiknörd. Han lär vara som ett levande rocklexikon. Detta framgår tydligt när man går in på Pete Trallhattens sida. Här finns Spotifylistor som vittnar om såväl stor kunskap i modern musikhistoria som en enorm nyfikenhet på ny musik.
Här följer bara några exempel på hans låtlistor.

Rockhistoria:
Best of British Rock pre-Beatles
What was the 1st Rock'n'roll Record?

Låtskrivare som sällan stod i rampljuset själva men vars låtar vi älskat med andra artister:
Send for the Doctor - Doc Pomus: Songwriter
Graham Gouldman: Songwriter
Barry Mann and Cynthia Weil: Songwriters

Ny musik:
Sånt jag lyssnat på, 18 oktober 13
Mixtape - 100 låtar jag gillar just idag
På listorna med nyare musik finns det gott om singer/songwriters , något som självklart faller mig i smaken.

Peters LeMarc-musik som du inte hittar på hans ordinarie album:
Ur gömmorna: baksidor, duetter & annat
LeMarc för andra

Världsmusik och nörderi:
Världen runt på 11 timmar
Over the Rainbow
35  versioner av samma låt
Den unge John Lennons spellista


Jag slås av den enorma bredden på musiken. Pop, rock och soul dominerar, men här finns även country, världsmusik, jazz och t o m en del schlager. Det allra mesta faller mig i smaken och just nu tycker jag inte att jag behöver input från så många andra ställen för att kunna få en bra bild av såväl musikhistoria som nutidsmusik. Tack Peter - Pete Trallhatten-  LeMarc, du är kanske den som mest påverkat vad jag lyssnat på 2013

2 kommentarer:

  1. Ja, jag följer också Peter på Facebook och tar del av hans enorma kunskaper där. Kul att en så pass stor artist gör sig tillgänglig för sin publik.

    SvaraRadera
  2. Samma här! Och bra spellistor! :)

    SvaraRadera