lördag 12 november 2011

Göteborgsmusik: Musikgruppen KAL


Musikgruppen KAL är en akustisk visgrupp från Göteborg som bildades 1983 och består av Malte Krook, Bosse Andersson och Christer Larsson. De första bokstäverna i deras efternamn bildar namnet KAL, men Kal är även ett passande namn med tanke på deras tydliga förankring i Göteborg. Gruppen är lite av en instution i stans viskretsar.
Utförligare biografi än så klarar inte jag av att göra. För mig är KAL framförallt en skiva; Gamla och nya sjömanssånger från 1992.
Det är ett album som snurrat mycket i mitt hem. Som titeln anger innehåller det nya och gamla sjömanssånger. De tretton första spåren är orginalmusik, medan de tolv sista är visor vi känner igen. Framförallt orginallåtarna är modern visa av högsta klass. Texterna beskriver verkligheten för dagens sjömän. De tre musikanterna spelar med en enorm känsla och sången är genomgående på underbar Göteborska. Även när KAL tar sig an mer traditionella sjömansvisor, gör de det med en känsla av nutid. Jag gissar att plattan är omöjlig att få tag på, därför får ni här ett spår av mig. Lyssna och njut:


Därför satt vi tyst i mässen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar